Kajian Komprehensif Hikayat Awang Kamaruddin, cetakan 2009. Sila dapatkan di Syarikat Mega, Kiulap atau di Pejabat Penulis bilik 2.3 SHBIE, UBD. Harga BND$6.00 sahaja
Nama kumpulan yang kreatif dan menarik mampu mewujudkan suasana belajar yang seronok
PETUA PM 2: BAHAN MAUJUD
Penggunaan bahan maujud atau sebenar seperti buah-buahan, benda, dan sebagainya mampu merangsang keseronokan belajar dan membantu dalam memperkenalkan sesuatu konsep kepada pelajar. Pelajaran tentang kata adjektif misalnya dengan mudah diajarkan. sebagai contoh, epal dalam gambar ini mempunyai sifat warna hijau, jika dirasa terasa masam, dielus terasa licin, dipicit pula terasa keras, bentuknya pula hampir bulat seperti bola.
PETUA PM 3: KREATIVITI
Pelajar, khususnya kanak-kanak gemar kepada hasil kerja yang kreatif. Galakkan mereka meneroka kreativiti mereka ketika belajar. Ketika perbincangan berkumpulan, hasil kerja boleh ditulis pada kertas berwarna dan minta pelajar menghias hasil kerja mereka. Penggunaan kertas berwarna ini mampu menambah keseronokan belajar jika dibandingkan dengan penggunaan kertas putih yang membosankan.
PETUA PM 4: PAMERKAN KERJA PELAJAR
Penggunaan kertas, benang, pen warna dsb setentunya memerlukan perbelanjaan untuk menyediakannya. Pasti tidak berbaloi jika hasil kerja itu dibuang selepas aktiviti dilaksanakan. Jangan membazir! Pamerkan hasil kerja pelajar awda di dinding bilik darjah atau di sudut-sudut tertentu. Pelajar akan berasa seronok, rasa dihargai dan mereka juga boleh merujuk isi pelajaran pada bila-bila masa.
PETUA PM 5: PENYERAPAN BAHAN SASTERA
Penyerapan bahan sastera setentunya mampu menarik minat pelajar untuk mengikuti pengajaran guru. Negara kita kaya dengan hasilan sastera, khususnya terbitan DBP. Filem-filem Melayu yang sesuai boleh juga dimanfaatkan. Filem klasik zaman P. Ramlee masih mampu menghiburkan semua lapisan masyarakat termasuk kanak-kanak di sekolah rendah. Awda boleh menggunakan dialog dalam filem atau drama untuk mengajarkan jenis-jenis ayat dengan mudah.
PETUA PM 6: AKTIVITI MENCABAR
Seperti yang terpapar dalam gambar ini, pelajar mengikuti aktiviti membina ayat berdasarkan gambar. Gambar yang digunakan pula mempunyai latar penceritaan yang boleh ditafsir dengan pelbagai cara. Subjeknya pula boleh jadi wanita bertudung atau benda-benda yang ada di sekelilingnya. Suasana tempatan juga sangat terasa. Jika kita perhatikan, pelajar ini sedang menganalisis jenis-jenis frasa yang digunakan dalam ayat yang dihasilkannya. Menganalisis ayat yang dibina sendiri mampu memperkukuh kefahaman dengan lebih mendalam.
PETUA PM 7: ABM MENARIK
Penggunaan ABM dan ABB yang menarik setentunya mampu mengekalkan perhatian pelajar terhadap proses pengajaran dan pembelajaran. Alat bantu yang baik juga mampu melibatkan semua pelajar. Penghasilan alat bantu tidak perlu menggunakan bahan yang mahal dan serba baru. Bahan kitar semula lebih baik digunakan. Apa yang lebih penting ialah alat bantu itu menarik dan mampu memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran.
PETUA PM 8: PERMAINAN BAHASA
Guru perlu lebih berinisiatif dan berani mencuba untuk mengadakan permainan bahasa di bilik darjah. Belajar sambil bermain sudah tentu mampu menimbulkan suasa yang seronok. Di samping itu, pelajar juga suka bersaing secara sihat. Permainan bahasa seperti teka silang kata dan kata bersilang seperti dalam gambar ini boleh dicuba.
PETUA PM 9: PEMBENTUKAN KUMPULAN KECIL
Guru perlu memastikan bahawa kumpulan pelajar yang dibentuk mestilah berfungsi secara efektif. Untuk itu, pastikan bilangan pelajar dalam setiap kumpulan adalah kecil, iaitu antara 3 ke 5 ahli. Jika terlalu ramai, akan belaku huru-hara akibat ada pelajar yang tidak memainkan peranan, tidak menumpukan perhatian atau melakukan sesuatu di luar arahan atau keperluan aktiviti. Pembentukan dan kedudukan kumpulan pula perlu jelas formasinya seperti yang kelihatan dalam gambar ini. Bentuk kelompok dalam susunan U dan menghadap guru mampu memberikan kelebihan kepada guru untuk mengawal aktiviti dan keterlibatan pelajar dengan berkesan.
PETUA PM 10: MENCATAT MARKAH
Ketika melaksanakan aktiviti atau permainan bahasa termasuk kuiz, markah setiap kumpulan hendaklah dicatat secara sistematik. Pembahagian markah bagi setiap jenis soalan juga perlu seimbang dengan aras kesukaran. Tempatkan papan markah di tempat yang sesuai seperti di sebelah papan putih di depan kelas. Perolehan markah yang jelas dan mudah diikuti akan membangkitkan daya saing pelajar dan aktiviti akan berlangsung dengan berkesan.
PETUA PM 11: AJU SOALAN DULU
Teknik mengaju soalan sangat penting dikuasai. Ketika sesi soal jawab pastikan soalan diaju dulu sebelum memilih pelajar untuk menjawab. Soalan hendaklah dibukakan agar semua pelajar berfikir untuk menjawab.
PETUA PM 12: LANTIK KETUA ATAU PENCATAT
Ketika menjalankan aktiviti perbincangan berkumpulan, peranan setiap ahli kumpulan perlu ditetapkan terlebih dulu. Ketua dan pencatat antara peranan yang perlu dilantik terlebih dulu agar objektif aktiviti berkumpulan dapat dicapai semaksimum mungkin.
PETUA PM 13: JELASKAN OBJEKTIF
Objektif dan hasil pembelajaran yang ingin dicapai perlu dijelaskan agar pelajar mendapat gambaran yang sempurna dan memahami hala tuju pembelajaran dan keperluan menjayakan aktiviti. Umpama belayar di tengah lautan, hala tuju pelayaran bukan hanya diketahui oleh nakhoda, bahkan semua kelasi perlu mengetahuinya.
PETUA PM 14: PELBAGAIKAN AKTIVITI
Banyak aktiviti dan permainan bahasa yang boleh awda cuba di bilik darjah. Permainan berbentuk kuiz seperti "Give Us a Clue" mampu menimbulkan suasana pembelajaran yang seronok. Belajar sambil bermain seperti kuiz mampu menggalakkan pelajar berfikir dan bersaing.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan