Jumaat, 13 Februari 2009

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 1 Pelajar D

Catatan Log

Isnin, 2 Febuari, 7.00 pagi- Saya menghadirkan diri ke Sekolah Menengah Pengiran Anak Puteri Hajah Rashidah Sa’adatul Bolkiah, Lumut untuk melaporkan diri menjalani latihan mengajar. Seterusnya saya dibawa ke bilik persidangan untuk mendengar taklimat latihan mengajar yang disampaikan oleh Cikgu Hajah Murni bin Abdullah. Selesai sahaja mendengar taklimat, saya dibawa melawat ke beberapa tempat dan seterusnya ke bilik staff di tingkat dua.

Selasa, 3 Febuari- Pada sebelah tengah hari saya dijemput oleh guru-guru untuk menghadiri majlis perpisahan seorang guru yang akan berpindah ke Sekolah Menengah Sayyidina Ali, Kuala Belait

Rabu, 4 Febuari, 1.45 petang- Saya menghadiri Kursus Induksi Bagi Guru-Guru Baru. Kurusus ini bertujuan untuk memperkenalkan latar belakang sekolah, struktur, pentadbiran, pengurusan sekolah,kewangan sekolah dan sebagainya kepada peserta kursus terutamanya guru-guru baru.

Bermula 2 Febuari hingga 4 Febuari, saya telah memasuki Menengah Atas 4A bagi mata pelajaran Bahasa Melayu dan Sastera untuk memerhati, dan bermula 5 Febuari saya mula menjalankan tugas latihan mengajar bagi kedua-dua mata pelajaran.

 

Refleksi Kendiri

Saya hanya berkesempatan untuk masuk ke kelas Menengah Atas 4A untuk membuat pemerhatian, manakala kelas tahun 7E tidak berkesempatan untuk membuat pemerhatian kerana ketika itu saya menghadiri taklimat untuk guru-guru yang menjalani latihan mengajar. Pada minggu pertama, 5 Febuari, saya diberi kepercayaan untuk memulakan latihan mengajar saya bagi mata pelajaran Sastera. Pada 7 Febuari, buat pertama kalinya masuk ke kelas tahun 7E, saya berhadapan dengan tingkah laku pelajar yang perlu di kawal untuk menghasilkan suasana pembelajaran yang sesuai dan dapat diterima. Dalam mengawal tingkah laku pelajar agar kelas dapat dikawal, peranan psikologi amatlah penting. Pertama kali masuk ke kelas tersebut saya telah mengenakan beberapa peraturan untuk dipatuhi oleh pelajar. Di samping itu juga saya telah membuat beberapa silap mata sebagai ganjaran kepada pelajar yang dapat menjawab dengan betul dan menyiapkan tugas yang diberikan. Ganjaran amatlah penting agar pelajar bermotivasi dan didorong untuk belajar. Melalui latihan yang diberikan, majoriti pelajar dapat menyiapkan dan menjawab latihan yang diberikan denga betul.

Bagi kelas 4A, tidak ada masalah yang timbul dalam mengawal kelas, kerana rata-rata pelajar sudah berfikiran matang, namun psikologi juga amatlah penting disamping motivasi dan dorongan, agar pelajar dapat belajar dengan berkesan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan