Ahad, 22 Februari 2009

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 2, 4C dan 7P2.

Catatan Log

Pada hari Isnin, 16 Februari 2009, saya telah memasuki kelas 4C untuk mengajarkan Novel pengabdian (NP) bab 1 bahagian 1. Dalam sesi pengajaran saya, saya telah menyoal pelajar secara rambang mengenai pelajaran yang lalu iaitu mengenai watak-watak, latar tempat dan latar masa. Kemudian saya telah membahagikan pelajar kepada 2 kumpulan untuk mencari 4 peristiwa penting yang terdapat dalam bab 1 bahagian 1NP. Setelah itu saya mengarahkan pelajar untuk menulis jawapan mereka di atas papan putih dengan di bantu oleh rakan-rakan yang lain. Tujuan saya ialah untuk mengetahui sama ada pelajar tahu jalan cerita NP bab 1 bahagian 1 secara keseluruhan. Latihan yang saya berikan kepada pelajar ialah soalan dialog pada halaman 8.

Kemudian pada hari Selasa, 17 Februari 2009, saya juga memasuki kelas 4C untuk mengajarkan Sajak bertajuk Engkau Bagai Dalam Sangkar. Pada permulaan pengajaran, pelajar mendengarkan deklimasi sajak daripada pita rakaman. Setelah itu saya mengarahkan 3 orang pelajar tampil kehadapan untuk mendeklimasikan 1 rangkap sajak setiap seorang. Kemudian membahagikan pelajar kepad 3 kumpulan untuk mencari maksud sajak dan membentangkan jawapan mereka di hadapan kelas.

Pada hari Rabu, 18 Februari 2009, saya mengajarkan Surat Kiriman Tidak Rasmi kepada pelajar Tahun 7P2. Dalam sesi penngajaran saya menerangkan format surat kiriman tersebut satu persatu, setelah itu menyoal pelajar mengenai format Surat Kiriman Tidak Rasmi. Kemudian saya mengarahkan pelajar untuk menulis karangan jenis Surat Kiriman Tidak Rasmi sebagai latihan.

Pada hari Khamis 19 Februari 2009, saya telah mengajarkan Hikayat Awang Kamaruddin (HAK) bab 2 bagi kelas 4C. Saya telah menyoal pelajar mengenai watak-watak dan latar tempat yang terdapat dalam bab 2. Kemudian Saya telah membahagikan pelajar kepada 4 kumpulan untuk menjawab soalan dialog dan kemudian membentangkan jawapan mereka di hadapan kelas.

Pada hari Sabtu 21 Februari 2009, saya memasuki kelas 7P2 untuk mengajarkan Tatabahasa iaitu mengenai ayat biasa dan ayat songasang. Pada permulaan saya menerangkan kedua-dua jenis ayat tersebut kepada pelajar. Setelah itu menyoal pelajar seorang demi seorang untuk membina ayat biasa dan kemudian songsangkan ayat tersebut.


Refleksi Kendiri

Secara keseluruhan, saya mendapati beberapa orang pelajar kelas 4C lemah dalam menjawab soalan dialog dan kurang faham tentang soalan yang diberikan. Tetapi bagi mata pelajaran sajak pelajar dapat mengikuti dan memahami setiap yang disampaikan dalam pengajaran. Walau bagaimanapun saya telah berusaha untuk memahamkan pelajar cara-cara menjawab soalan dialog. Apa yang saya lakukan ialah saya telah memberikan contoh soalan dialog berserta jawapan sebagai rujukan mereka. Saya telah menerangkan kepada pe;ajar cara-cara menjawab soalan dialog dengan menggunakan ayat yang lengkap dan betul kepada pelajar. Manakala bagi pelajar 7P2 pula, masih terdapat segelintir pelajar kurang mahir membina ayat dengan betul. Jadi saya berpendapat, saya perlu banyak membuat aktiviti secara lisan dan tulisan agar pelajar terbiasa untuk bercakap baku dan menulis ayat dengan betul.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan