Sabtu, 14 Februari 2009

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 2 Pelajar A

Catatan Log

Pada hari Selasa bersamaan 9 Februari 2009, saya telah mengajar merumuskan carta palang bagi tahun 7B. Saya menggunakan alat bantu mengajar maujud yang menunjukkan carta palang tentang makanan buah-buahan yang mengandungi vitamin C dan mengedarkan nota edaran kepada mereka. Sebelum memulakan pengajaran, saya bertanya kepada pelajar saya tentang buah-buahan yang mereka suka makan. Hampir semua pelajar saya aktif menjawab soalan yang saya berikan. Aktiviti berkumpulan juga saya adakan memandangkan mereka sudah bersedia menyusun meja untuk membuat kumpulan kecil. Perbentangan juga dilakukan oleh wakil setiap kumpulan bagi merumuskan carta palang dan pelajar juga tidak malu-malu untuk mencuba menjawab soalan yang diberikan oleh saya.

 

Refleksi Kendiri

Sepanjang pengajaran saya, hampir semua pelajar saya aktif mengambil bahagian ketika disoal secara individu. Namun masih lagi segelintir pelajar yang mengeja perkataan dengan salah (iaitu ‘pulak’ = ‘pula’). Pelajar juga kurang mengikut arahan yang terdapat dalam kertas soalan seperti ‘Membuat rumusan carta palang dengan tidak melebihi 60 patah perkataan’ dan masih lagi pelajar membuat karangan dengan panjang. Secara kelseluruhan, saya berpendapat adalah menjelaskan dengan lebih terperinci lagi tentang penerangan saya dengan baik dan jelas.

            

Tiada ulasan:

Catat Ulasan