Isnin, 16 Februari 2009

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 2 Pelajar D

Catatan Log

Pada 9 Febuari 2009, saya telah masuk ke kelas tahun 7E. Pengajaran saya pada hari ini ialah membuat rumusan sebuah carta pai. Objektif saya ialah agar pelajar dapat melihat maklumat yang tersurat dan tersirat di sebalik sebuah carta pai. Majoriti pelajar 7E dapat melihat maklumat tersirat dan tersurat tersebut. Seterusnya pelajar di arahkan untuk menyusun maklumat-maklumat tersebut dalam sebuah rumusan tidak lebih dari tujuh puluh patah perkataan.

10 Febuari pula ialah pengajaran Kesusasteraan Melayu bagi tingkatan 4A. Objektif saya ialah bagaimana mencari sebuah tema dalam sesuatu sajak, iaitu bermula dari mencari maksud setiap rangkap dan kemudiannya mencari persoalan bagi setiap maksud yang telah dicari. Seterusnya setiap persoalan itu digabungkan untuk dikaji temanya.

12 Febuari saya telah masuk ke kelas tingkata 4A untuk menyentuh dan mengimbas sedikit pelajaran yang lalu dan seterusnya saya masuk kepada gaya bahasa sajak tersebut. Sebelum itu saya menerangkan jenis-jenis gaya bahasa yang digunakan di dalam antologi sajak Cermin Diri, dan beberapa lagi jenis gaya bahasa yang lainnya. Pelajar diarahkan untuk mencari gaya bahasa dalam sajak Pak Tua, di samping bimbingan dari saya pada peringkat permulaan ini.

14 Febuari saya telah masuk ke kelas tahun 7E untuk mengajarkan Bahasa Melayu. Hari ini saya fokuskan kepada lisan dan penulisan. Susunan meja dalam kelas dibentuk dalam bentuk ‘U’, kemudiannya pelajar yang dipilih akan duduk di depan untuk membaca dengan lantang, pelajar yang lainnya akan mengikutnya membaca secara mekanis. Tujuaan saya ialah untuk melatih pelajar agar dapat membaca dengan betul dari segi nada dan intonasinya. Seterusnya setelah membaca setiap perenggan, saya akan menyoal pelajar-pelajar untuk mengetahui setakat mana mereka jelas dengan apa yang telah mereka baca.

Di samping masuk kelas untuk mengajar, saya juga ditugaskan untuk menjaga kelas yang tidak ada guru (relief). Ada juga saya di berikan tugas untuk mengajar kelas yang saya jaga.

 

Refleksi Kendiri

Setiap hari dan setiap minggu yang mendatang, saya merasakan lebih banyak cabaran dan dugaan. Sebagai contoh, semasa saya masuk kelas tahun 7E, ada pelajar yang hampir berkelahi, namun dengan ketegasan dan kuasa yang diberikan kepada saya sebagai seorang guru, saya dapat menghalangnya daripada berlaku. Seperti yang saya jelaskan minggu lepas, peranan psikologi di dalam kelas dalam mengendalikan pelajar yang nakal amatlah penting.

Cabar utama bagi saya ialah untuk membuatkan pelajar jelas dengan apa yang saya ajarkan, setakat ini pelajar tahun 7E tidak ada masalah Cuma lambat menghantar kerja. Manakala bagi pelajar tingkatan 4A, mereka merupakan pelajar yang baru didedahkan dengan Kesusasteraan Melayu, dan saya faham pada peringkat permulaan ini, mereka perlu dibimbing secara perlahan dan berperingkat-peringkat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan