Sabtu, 14 Februari 2009

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 2 Pelajar B

Catatan Log dan Refleksi Kendiri

 

Pada minggu kedua di Sekolah Menengah PAP Hajah Rashidah Lumut, saya telah memulakan latihan mengajar di kelas 4Sci dan kelas 4B. Saya hanya mengambil satu contoh kelas sahaja sebagai catatan log harian iaitu kelas 4B (bagi mata pelajaran Kesusasteraan Melayu). Sebagai contoh, misalnya pada hari isnin lepas iaitu 9 Februari 2009 (period 3 dan 4) dan 11 Februari 2009 (period 8 dan 9), saya telah mengajar Sajak Pak Tua (yang dipetik dari Antologi Sajak Cermin Diri). Pada hari isnin dan Rabu (sambungan dari hari isnin) berkenaan, saya telah mengarahkan mereka untuk mendengar deklamasi sajak Pak Tua (yang telah dirakam oleh saya sendiri), kemudian mereka akan mendeklamasinya sendiri sebagai latihan. Dari pemerhatian saya, pelajar-pelajar dapat mendeklamasinya dengan baik walaupun mereka baharu terdedah dengan mata pelajaran sastera. Hal ini mungkin dapat ditingkatkan lagi dengan adanya pendedahan video yang berkaitan dengan sajak tersebut selain daripada gambar (Alat Bantu Mengajar) yang telah digunakan. Walau bagaimanapun, pelajar belum dapat menguasai pemerian tema dan persoalan dengan baik. Hal ini berkemungkinan kerana tajuk berkenaan terlalu abstrak untuk dipelajari. Sungguhpun begitu, saya akan mencuba yang terbaik agar pelajar dapat mentafsir dan memahami perkara yang telah dipelajari melalui penjelasan yang lengkap dan mudah untuk difahami. Begitu juga dengan pelajaran ‘gaya bahasa’, dari tanggapan saya, pelajar-pelajar belum dapat menguasainya lagi dengan baik, walaupun mereka dapat mencapai markah yang bagus dalam kerja kelas. Ini kerana mereka perlu diberikan latihan yang mencukupi agar mereka dapat mengaplikasinya dalam sajak yang lain. Dengan demikian pelajar perlu diberi tugasan yang lebih agar mereka dapat memahami, menanggapi, dan mengingati apa yang telah mereka pelajari disusuli oleh penggunaan Alat Bantu Mengajar dan Alat Bantu Mengajar yang berkesan.    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan