Ahad, 8 Februari 2009

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 1 Pelajar B

 

Catatan Log

 

Pada hari Khamis bersamaan dengan 5 haribulan Februari 2009, saya telah mengajar kelas tahun 7B. Seramai sepuluh pelajar lelaki dan lapan orang pelajar perempuan. Mata pelajaran yang saya ajarkan ialah Bahasa Melayu iaitu peribahasa. Saya menggunakan alat bantu mengajar kad manila dan di dalamnya saya sertakan petikan teks yang mengandungi soalan bagi pembayang maksud bagi peribahasa yang saya ajarkan. Saya juga telah mengedarkan kertas soalan kepada setiap pelajar untuk membina ayat bagi peribahasa yang telah saya sediakan. Hampir semua pelajar mengambil bahagian dan aktif menjawab soalan yang saya berikan dan ingin mencuba untuk menjawab soalan yang saya berikan.

 

Refleksi Kendiri

Sepanjang pengajaran saya, saya dapati pelajar kelas tahun 7B terdiri daripada pelajar-pelajar yang aktif. Oleh yang demikian saya lebih cenderung untuk memperbanyak aktiviti berkumpulan. Namun kebanyakan pelajar juga agak kurang dalam menguasai bahasa Melayu standard dengan mahir dan terdapat seorang pelajar masih lagi menggunakan bahasa Melayu Brunei dalam membina ayat di dalam kertas soalan (bagi perkataan ‘inda tahu’). Oleh itu saya berpendapat adalah saya akan mempraktikkan dan menggunakan bahasa Melayu standard dengan baik agar pelajar-pelajar saya dapat mengikuti dan mempelajari bahasa Melayu dengan baik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan