Sabtu, 21 Februari 2009

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 3 Pelajar A

Catatan Log

Pada hari Selasa 17hb Februari 2009, saya seperti biasa telah memasuki kelas tahun 7B bagi mengajarkan pelajaran lisan iaitu pengumuman tentang penutupan bekalan air. Saya menyediakan alat bantu mengajar yang berupa laptop, speaker, kertas edaran kepada pelajar-pelajar saya. Tujuan utama saya untuk membawa laptop dan speaker adalah untuk memperdengarkan suara rakaman yang berbentuk lisan kepada mereka. Objektif pengajaran lisan ini adalah untuk mempratikkan pelajar untuk menuturkan bahasa Melayu yang baik dan lancar. Sepanjang pengajaran saya, semua pelajar aktif untuk mengambil bahagian. Mereka ingin untuk ke depan membacakan pengumuman tentang bekalan penutupan air dan secara keseluruhannya, pelajar-pelajar saya tidak malu-malu untuk mencuba membaca petikan pengumuman yang telah saya sediakan.

Manakala pada 19hb Februari 2009, saya telah mengajarkan tajuk pelajaran tatabahasa iaitu kata kerja, frasa kerja, kata kerja transitif dan kata kerja tak transitif. Saya menggunakan alat bantu mengarar seperti nota edaran. Pada mula pengajaran, saya bertanya kepada pelajar-pelajar tentang apa yang mereka tahu tentang definisi kata kerja dengan memberikan contoh-contoh yang mereka ketahui mengikut pengetahuan mereka. Saya mengarahkan seorang demi seorang untuk membina ayat yang mengandungi kata kerja. Sepanjang pengajaran saya, mereka dapat mengenal pasti dan dapat membina kata kerja. Namun apa yang menjadi permasalahan saya ialah sebilangan kecil pelajar saya masih lagi tidak menghantar kerja rumah yang saya berikan. Saya juga terpaksa menagih kerja rumah mereka seriap hari supaya mereka tidak lupa.

 

Refleksi Kendiri

Secara keseluruhannya, pelajar-pelajar saya masih lagi membuat kesalahan terutama dari segi ejaan. Namun saya akan perbaiki lagi dengan mengarahkan mereka untuk membina ayat di atas papan putih. Tujuannya ialah untuk menegur kesalahan mereka di depan rakan-rakan mereka supaya pelajar-pelajar yang lain akan dapat mempelajari kesalahan yang telah dibina oleh kawan mereka. Saya juga ingin memperbanyak aktiviti supaya dapat merangsang pemikiran mereka ke arah keceriaan di samping dapat memupuk minat mereka untuk belajar lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan