Jumaat, 13 Februari 2009

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 1 Pelajar C

Catatan Log

Saya telah memulakan latihan mengajar di Sekolah Menengah P.A.P.H.R.S.B Lumut pada hari isnin iaitu 2hb februari 2009. Sepanjang minggu ini saya telah diberi peluang membuat pemerhatian terlebih dahulu sebelum memulakan latihan mengajar. Pada hari pertama, saya dan rakan saya telah diberi taklimat mengenai prosedur sekolah ini dan juga peraturan yang patut dipatuhi oleh semua guru-guru yang sedang berlatih. Taklimat ini telah dikendalikan oleh penolong pengetua dan juga ketua jabatan di sekolah ini. Jadual dan juga segala buku teks juga telah diberikan pada hari yang sama. Saya telah diberi kepercayaan untuk mengajar mata pelajaran bahasa Melayu bagi menengah 4A dan juga menengah atas 4C bagi mata pelajaran Kesusasteraan Melayu. Kami turut diperkenalkan dengan guru-guru dalam Jabatan Bahasa Melayu, Kesusasteraan Melayu dan juga Melayu Islam Beraja. Pada hari rabunya iaitu 4hb februari 2009, saya dan rakan yang lainnya dipanggil pada sebelah petang bagi sesi induksi bagi guru-guru baharu dan juga guru latihan seperti saya. Selain itu juga, saya  berpeluang memasuki menengah atas 4C pada period 4 bagi memperkenalkan diri saya kepada para pelajar dalam kelas ini. Kelas ini telah menunjukkan respon yang baik terhadap soalan yang telah saya ajukan. Pada hari sabtu (7 februari 2009), pada pukul 11.00-11.30 pagi iaitu selama setengah jam, saya telah mengambil kesempatan untuk memasuki kelas menengah atas 4A bersuai kenal dengan pelajar-pelajar yang mengambil Bahasa Melayu di dalam kelas ini. Kedua-dua kelas ini iaitu menengah atas 4A dan 4C menunjukkan sikap yang aktif dalam setiap pertanyaan saya kepada mereka.

 

Refleksi Kendiri

Banyak perlu saya perbaiki sepanjang pemerhatian saya di sekolah ini terutama sekali kepada bakal kelas yang akan saya kendalikan iaitu menengah atas 4A dan juga 4C. Manakala pelajar perempuan dalam menengah atas 4C ada menunjukkan sikap kurang berminat dalam mempelajari mata pelajaran kesusasteraan Melayu kerana mereka beranggapan pelajaran ini sukar untuk difahami. Jadi, perkara ini boleh menyebabkan para pelajar bersikap pasif sahaja. Selain itu, para pelajar tidak begitu terdedah kepada variasi-variasi aktiviti yang boleh membantu dalam pengajaran mereka kerana guru mereka sebelumnya menggunakan cara ‘chalk and talk’.  Oleh itu, saya akan cuba memperbanyak aktiviti yang sesuai dengan tajuk pelajaran yang akan saya ajari (Bahasa Melayu dan Kesusasteraan Melayu) memandangkan pelajar-pelajar dalam kelas 4A lebih kepada menyalin nota berbanding dengan mengadakan aktiviti yang boleh menghasilkan para pelajar yang bersikap aktif.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan