Jumaat, 27 Februari 2009

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 3 Pelajar D

Catatan Log

16 Febuari 2009- Pada hari ini saya telah mengajar kelas Tahun 7E. Pengajaran saya pada hari ini ialah mengenai fahaman dalam petikan jawi yang bertajuk Bendera Kebangsaan Negara Brunei Darussalam. Apa yang mengejutkan saya ialah majoriti pelajar-pelajar Tahun 7E kurang tahu dalam membaca petikan jawi. Namun begitu, strategi saya ialah membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan tidak lebih dari tiga orang dalam satu kumpulan. Tujuaan utama saya ialah agar pelajar yang dapat membaca jawi itu membantu pelajar yang kurang tahu membaca. Ada beberapa pelajar yang dapat membaca petikan jawi walaupun tidak begitu lancar. Saya mengarahkan pelajar-pelajar yang dapat membaca jawi tersebut. Pelajar yang lainnya pula akan mencatat isi-isi bagi setiap perenggan. Untuk latihan pula, soalan fahaman akan dibaca oleh guru bagi memudahkan pelajar yang lain.

17 Febuari 2009- Untuk hari ini, pengajaran saya berfokus kepada cerpen Tanah iaitu persoalan, tema dan pengajaran bagi kelas menengah atas 4A. Secara umumnya, pelajar dapat memberikan beberapa persoalan hasil dari penghayatan dan tafsiran mereka terhadap. Namun huraian terhadap persoalan yang mereka nyatakan itu belum cukup meyakinkan saya sebagai pemeriksa kerja latihan mereka. Sebagai contoh, pelajar memberikan persoalan mengenai penipuan, namun soalan yang saya ajukan kepada mereka agar mereka terus berfikir, betulkan keseluruhan cerpen ini membawa persoalan mengenai penipuan, jika ya, cuba huraikan dan beri contoh.

Begitu juga halnya denga tema, ada banyak tema yang pelajar nyatakan berdasarkan tafsiran mereka, namun saya menerima tema yang pelajar berikan sekiranya ada hujah serta contoh-contoh untuk menyokong tema tersebut.

Secara keseluruhan, pelajar dapat mengesan tema, persoalan serta pengajaran cerpen Tanah, namun begitu mereka perlu didedahkan lagi bagaimana untuk menguatkan lagi pendapat mereka.

19 Febuari 2009 (diganti pada 24 Febuari 2009, kerana pelajar-pelajar mengikuti latihan Hari Kebangsaan). – Pelajaran hari ini bagi tingkatan 4A ialah mengimbas dan menyambung semula pelajaran yang lalu iaitu cerpen Tanah iaitu berfokus kepada latar tempat, masa da masyarakat. Secara umumnya, majority pelajar dapat menyatakan latar tempat, masa dan masyarakat melalui tugasan yang telah diberikan kepada mereka.

21 Febuari 2009- Hari ini saya masuk ke kelas Tahun 7E untuk mengajarkan tatabahasa iaitu mengenai kata kerja. Untuk memulakan pengajaran saya, saya menerangkan jenis-jenis kata kerja, kemudian saya menunjukan beberapa contoh kata kerja dan menyuruh pelajar untuk memberitahu saya jenis golongan katanya. Melalui tugasan yang diberikan kepada mereka, majoriti pelajar 7E dapat memadankan kata kerja dengan ayat yang sesuai.

 

Refleksi Kendiri

Setelah tiga minggu berada di sekolah dan mengajar, saya  telah mengenali setiap pelajar saya. Begitu juga sebaliknya, pelajar juga mula mengenali saya. Perkara yang paling ditakuti oleh saya ialah, pelajar mengenali kelemahan saya dan mereka seolah-olah dapat ‘memakan’ saya atau ‘memijak’ saya. Namun begitu saya sebagai seorang guru perlu ada ketegasan terhadap pelajar saya. Latihan yang diberikan kepada mereka perlu diminta. Adakalanya pelajar terlupa, jadi saya member semula latihan tersebut. Sebagai seorang guru, ada kalanya berasa bersalah jika memberi pelajar yang tidak menghantar tugasan yang diberikan itu kosong, sebaliknya saya mahu mereka berusaha menjawab sehingga mereka menghantar kerja mereka. Begitu juga halnya dengan pelajar yang tidak bersekolah, saya tetap memberikan nota serta tugasan yang  mereka ketinggalan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan