Ahad, 15 Februari 2009

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 1 pelajar 7P2

Catatan Log.

Pada hari Sabtu iaitu, 14 Februari 2009, saya memulakan pengajaran setelah memerhatikan guru mengajar di sekolah. Saya telah mengajarkan mata pelajaran Bahasa Melayu kepada Tahun 7P2. Seramai 25 orang pelajar terdiri daripada lelaki dan perempuan mempelajari karangan jenis dialog / perbualan. Saya mennggunakan pita rakaman untuk mendengarkan dialog / perbualan kepada pelajar. Tujuan saya ialah agar pelajar tahu maksud dialog / perbualan. Kemudian saya menerangkan format bagaimana membuat karangan jenis dialog / perbualan daripada pendahuluan, isi dan penutup. Saya mengunakan peta minda agar pelajar dapat mengikuti pembelajaran pada hari itu. Pada kebiasaannya peta minda itu akan dimulakan dengan pendahuluan terlebih dahulu, kemudian isi dan akhir sekali penutup. Saya menyoal beberapa orang pelajar untuk menguji kefahaman pelajar mengenai format karangan dialog / perbualan. Hanya segelintir pelajar memberikan respon yang baik dan bergiat aktif menjawab soalan dan menyumbangkan idea dalam membuat rangka karangan jenis dialog / perbualan.

Refleksi Kendiri

Setelah menjalankan pengajaran pada hari Sabtu lepas, saya memerhatikan masih ada segelintir pelajar yang tidak berminat untuk menumpukan sepenuh perhatian terhadap pembelajaran mereka. Terutama sekali pelajar berbangsa Cina, mereka hanya mendiamkan diri di sepanjang pembelajaran. Dalam hal ini, saya perlu memperbaiki cara pengajaran saya agar dapat merubah minat mereka atau agar mereka mengikuti mata pelajaran yang saya ajarkan. Semasa sesi pengajaran, segelintir pelajar lelaki suka bercakap sewaktu sesi penerangan berlangsung. Saya berpendapat bahawa saya perlu lebih tegas agar mereka dapat menumpukan sepenuh perhatian ketika saya mengajar. Walau bagaimanapun, saya akan mencuba sedaya upaya saya agar pelajar dapat mengikuti pengajaran dengan tenang dan apa yang lebih penting ialah pelajar tahu dan faham apa yang saya sampaikan kepada mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan