Ahad, 15 Februari 2009

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 1 Pelajar E

Catatan Log

Pada minggu kali kedua ini, saya telah memulakan tugasan latihan mengajar pada hari isnin yang lalu itu pada 9 februari 2009. Selama satu minggu ini, saya telah mengajar kedua-dua mata pelajaran iaitu Bahasa Melayu dan juga Kesusasteraan Melayu bagi menengah 4. Saya telah banyak menggunakan aktiviti secara individu dan juga berkumpulan di dalam sesebuah kelas. Kertas edaran sebagai kerja rumah juga telah saya berikan kepada mereka bagi menguji dan menambah pengetahuan mereka dalam sesebuah tajuk mata pelajaran yang telah saya sampaikan.

 

Refleksi  Kendiri

Saya telah mengajar penuntut dalam menengah atas 4A dalam mata pelajaran Bahasa Melayu. Saya lebih berpusat kepada pelajar dengan mengadakan variasi-variasi aktiviti yang banyak melibatkan kegiatan mereka. Aktiviti yang melibatkan lisan juga turut saya gunakan bagi mengenalpasti kelancaran bacaan pelajar. Saya telah memilih seorang bangsa bukan Melayu untuk membaca sebuah petikan teks yang telah saya sediakan. Dalam pemeriksaan ini, cuma beberapa patah perkataan sahaja pelajar tersebut tidak menyebut dengan baik, manakala yang lain disebutnya dengan baik. Aktiviti berkumpulan juga turut saya adakan. Dengan aktiviti seperti ini, para pelajar dalam setiap kumpulan menunjukkan kerjasama dan berkomunikasi dengan baik. Para pelajar dalam menengah 4A ini ada melihatkan sikap yang aktif dalam mengikuti kesemua aktiviti yang saya adakan. Aktiviti yang saya jalankan di dalam kelas ini berlalu dengan baik dan lancar. Perbentangan bagi setiap kumpulan juga saya adakan dengan mewakili seorang pelajar dalam setiap kumpulan. Dari pemerhatian saya, ada pelajar yang belum lagi terbiasa dengan membentangkan jawapan mereka di hadapan kesemua penuntut di dalam kelas ini. Oleh itu, saya akan memperbanyak lagi aktiviti seperti perbentangan di hadapan kelas bagi menambahkan lagi keyakinan mereka berdiri di hadapan khalayak ramai kelak. Bagi menambahkan lagi pengetahuan mereka, saya telah memberi tugasan sebagai kerja rumah kepada mereka. Pada akhir pengajaran, kesemua penuntut menengah 4A dapat sudah menyatakan maksud isi pelajaran yang telah saya sampaikan kepada mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan