Ahad, 5 April 2009

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 7, pelajar 4C.

Catatan Log

Pada hari Sabtu, 4 April 2009, saya telah memasuki kelas 7P2 bagi mengajarkan karangan yang bertajuk ‘tokoh yang dikagumi/diminati. Sebagai permulaan pengajaraan, saya telah menayangkan video kepada pelajar yang berkaitan dengan tajuk karangan tersebut. Tujuan menayangkan video adalah untuk memberikan sedikit idea atau gambaran tentang maksud tokoh kepada pelajar. Setelah menyangkan video, pelajar diarahkan untuk membuat peta minda untuk membuat rangka karangan. Peta minda itu disertakan dengan beberapa soalan seperti siapakah nama tokoh yang diminati, bilakah beliau dilahirkan, dimanakah tempat beliau dilahirkan, mengapakah beliau menjadi tokoh anda dan sebagainya. Setelah dipantau, ternyata pelajar-pelajar dapat membuat peta minda dan telah memilih nama-nama tokoh yang dikagumi serta menjawab beberapa pertanyaan yang disediakan. Setelah selesai membuat rangka karangan, pelajar diarahkan untuk mengarang karangan tersebut.

Refleksi Kendiri.

Sepanjang sesi pengajaran berlangsung, pelajar saya dapat memberikan idea masing-masing. Mereka sering bertukar pendapat dan berkongsi idea mengenai tajuk karangan tersebut. Kelemahan pelajar saya ialah mengembangkan ayat apabila menulis karangan. Jadi saya harus mengambi berat akan hal ini dan berusaha membantu pelajar untuk membina dan mengembangkan ayat sedikit demi sedikit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan