Selasa, 28 April 2009

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 10, pelajar 7P2

Catatan Log

Pada hari Sabtu, 25 April 2009, saya telah memasuki kelas 7 bagi mengajarkan karangan rumusan. Pada kali ini, pelajar dikehendaki untuk merumus gambar rajah yang diberikan. Gambar rajah tersebut adalah mengenai kebakaran. Saya telah membahagikan pelajar kepada 5 kumpulan untuk mencari isi tersurat dan tersirat. Setiap kumpulan akan berbincang dengan ahli kumpulan masing-masing untuk sama-sama berkongsi idea atau pendapat masing-masing. Setiap kumpulan telah dipantau oleh saya sendiri, di samping membantu para pelajar untuk menuliskan isi tersurat dan tersirat. Setelah selesai, seorang wakil kumpulan akan membacakan hasil dapatan mereka. Sementara itu pelajar yang lain akan mencatat isi-isi yang berkaitan dengan tajuk tersebut. Kemudian pelajar diarahkan untuk membuat sebuah rumusan berkenaan gambar rajah tersebut secara individu.

Refleksi Kendiri.

Sepanjang sesi pengajaran berlangsung, pelajar saya mahu bekerjasama dalam menjayakan aktiviti yang dijalankan. Pelajar saya dapat mencari dan menuliskan isi tersurat dan yang tersirat. Walau bagaimanapun, saya dapati sesetengah pelajar saya lemah membina ayat dengan betul. Manakala pelajar yang berbangsa Cina pula, sukar memahami bahasa Melayu. Mereka dapat membaca dengan betul tetapi kurang faham apa yang telah dibaca. Oleh itu, saya mesti memberi sepenuh perhatian agar dapat membimbing mereka terutama sekali dalam memahami sesuatu yang dibaca.

Sabtu, 25 April 2009

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 11 Pelajar E

Catatan Log
Pada minggu ke 12 ini, saya telah menggunakan projektor LCD bagi kdua-dua mata pelajaran yang telah saya sampaikan. Aktiviti berkumpulan dan pembentangan juga turut diadakan kepada para pelajar. Saya juga mengadakan aktiviti seperti menyanyi bersama dengan para pelajar dan menggunakan lirik lagu itu bagi tajuk mata pelajaran yang saya sampaikan (bagi mata pelajaran Kesusasteraan Melayu). Kuiz soal jawab dan melihatkan video juga diadakan bagi mata pelajaran Bahasa Melayu iaitu kefahaman. Guru turut mengajarkan cara untuk mencari informasi mengenai golongan-golongan kata dan juga menggunakan alamat laman web ‘www.youtube.com’ bagi mencari video yang berkaitan dengan tajuk pelajaran yang ingin disampaikan.


Refleksi Kendiri
Pelajar-pelajar menunjukkan minat yang mendalam bagi mencari beberapa informasi pelajaran dengan menggunakan laman web. Para pelajar dapat menggunakan dan mencari informasi dengan menggunakan internet dengan baik. Banyak informasi yang dapat mereka perolehi melalui internet. Pada masa akan datang, pelajar-pelajar akan didedahkan dan diberi peluang dengan menggunakan komputer atas meja dan sebagainya bagi meluaskan ilmu pengetahuan mereka dengan menggunakan alat yang serba canggih ini. Dengan terdedahnya pelajar-pelajar kepada penggunaan komputer ini, mereka akan dapat membuat segala tugasan dengan mudah dan lancar.

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 11 Pelajar B

Catatan Harian dan Refleksi Kendiri
Pada minggu ini, saya telah menjalankan tugas saya seperti biasa. Cuma sebagai tambahan aktiviti, setiap petang iaitu biasanya pada hari isnin dan hari rabu, saya dan rakan-rakan mengadakan latihan drama/ teater bagi menengah atas 4 yang mengambil mata pelajaran Kesusasteraan Melayu sahaja. Saya sebagai wakil kepada pelajar MA 4B akan membawa drama/teater yang diserap daripada cerpen Anak-anak Tasim Jali. Lain pula halnya dari segi pengajaran saya dalam kelas, melalui laporan ini, saya hanya akan menjelaskan pengajaran dan pembelajaran MA 4B sahaja iaitu bagi mata pelajaran Kesusasteraan Melayu. Dalam minggu ini, saya mengajar tajuk Hikayat Awang Kamaruddin (HAK : Bab 3), misalnya pada hari isnin lepas (20 April 2009), saya mengajar tentang sinopsis, dan peristiwa-peristiwa penting dalam bab 3 (Hikayat Awang Kamaruddin). Sebagai induksi set, saya menggunakan peta yang menunjukkan negeri indonesia (tengah), dan menggunakan peta ini untuk dikaitkan dengan bab 3. Hal ini kerana dalam bab 3 banyak menerangkan peristiwa-peristiwa yang berlaku di negeri jawa (Indonesia). Setelah itu, saya menggunakan audio untuk memperdengarkan pelajar tentang sinopsis bab 3. Dari segi penggunaan audio seperti ini dapat membantu pelajar untuk memahami jalan cerita bab 3 terutama pelajar yang belum atau tidak habis membaca bab ini. Manakala, dari segi peristiwa-peristiwa penting, saya menggunakan kertas edaran yang berbentuk komik (sila lihat lampiran yang direka dalam versi PDF). Alhamdulillah, melalui penggunaan komik yang diisi dengan dialog-dialog penting yang pendek, aplikasi pelbagai bentuk kartun dan susunan jalan cerita dapat membantu pelajar memahami urutan peristiwa-peristiwa penting dalam bab ini dengan mudah. Lagi pula, kebanyakan pelajar menyukai bacaan yang berbentuk komik seperti ini. Sebagai aktiviti tambahan, untuk memastikan sejauh mana pelajar dapat memahami jalan cerita bab 3 ini dengan baik, saya menggunakan satu kertas foam yang berisi peristiwa-peristiwa penting. Pelajar-pelajar hanya diarahkan untuk mengisi tempat-tempat kosong bagi melengkapkan jalan ceritanya. Manakala, pada hari rabu lepas pula (22 April 2009) merupakan sambungan tajuk bab 3 dalam HAK. Dari peristiwa-peristiwa penting yang mereka pelajari sebelum ini dapat membantu pelajar untuk membuat plot cerita bab ini. Seterusnya, saya mengadakan kuiz untuk menguji kefahaman pelajar (bab 1 hingga bab 3). Pelajar-pelajar telah dibahagikan kepada empat kumpulan iaitu Kump.Lamang Labai, Kump.Anggayan Damit, Kump.Raja Muda Indera Bongsu, dan Kump.Awang kamararuddin. Alhamdulillah, kuiz ini dapat berjalan dengan lancar dan pelajar dapat menjawab dengan betul.

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 13 Pelajar A

Catatan Log
Pada hari Selasa bersamaan 21hb April 2009, saya telaha mengajarkan pelajar-pelajar saya bagi mata pelajaran Bahasa Melayu iaitu tatabahasa bagi kata tugas. Sebelum memulakan pengajaran sebagai induksi set saya menayangkan video pendek bagi kata perintah, kata seru, kata penegas dan kata nafi. Setelah itu saya bertanya kepada pelajar saya apakah yang mereka tahu dari segi pengunaan ayat yang dipakai. Setelah mereka dapat mengenal pasti jenis kata ayat yang digunakan, kemudian saya bertanya lagi apakah fungsi kata perintah, kata nafi, kata seru dan penegas dalam perbualan seharian.Selepas itu saya mengarahkan mereka untuk melakonkan satu adegan yang menggunakan kata perintah, kata seru, kata penegas dan kata nafi. Sebagai latihan, saya mengarahkan pelajar untuk membina ayat yang mengandungi kata tugas yang saya ajarkan.
Pada hari Khamis bersamaan 23hb April, saya mengajarkan bagi tajuk meringkaskan karangan cereka. Sebagai induksi set, saya menyediakan satu ayat yang panjang kemudian saya mengarahkan mereka untuk meringkaskan menjadi satu ayat pendek. Selepas itu saya mengedarkan kertas edaran yang mengandungi karangan cereka pendek. Selepas itu saya mengarahkan mereka untuk meringkaskan karangan dalam satu perenggan sahaja.
Refleksi Kendiri
Sepanjang pengajaran saya, saya menggunakan alat bantu mengajar Lcd projector dan saya berpendapat dengan penggunaan Lcd projector sememagnya banyak membantu saya dalam mencapai objektif pengajaran. Namun kawalan kelas juga harus saya pertingkatkan lagi dengan membahagikan pelajar saya kepada kumpulan yang lebih kecil lagi.

Khamis, 23 April 2009

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 9, pelajar 4C

Catatan Log

Pada hari Selasa, 14 April 2009, saya telah memasuki kelas 4C bagi mengajarkan Antologi Sajak Cermin Diri yang bertajuk Ayahku. Saya telah bertanya pelajar saya, siapa di antara mereka masih mempunyai seorang ayah dan apakah pengorbanan yang telah mereka lakukan terhadap ayah mereka selama ini. Di samping itu saya juga telah menunjukkan beberapa gambar seorang ayah kepada pelajar. Setelah itu, saya mendengarkan deklemasi sajak Ayahku melalui slaid powerpoint. Aktiviti yang dijalankan ialah saya telah membahagikan pelajar kepada 4 kumpulan untuk sesi perbincangan mengenai bentuk sajak Ayahku. Kumpulan A akan membincangkan mengenai rangkap dan nama baris sajak, manakala kumpulan B akan mencari suku kata yang panjang dan pendek, sementara kumpulan C pula akan mencari rima akhir sajak dan kumpulan D akan menyatakan jenis sajak Ayahku. Setelah selesai seorang wakil kumpulan akan menuliskan jawapan mereka di atas papan putih dengan menggunakan ayat yang lengkap.latihan di dalam kelas pula ialah menjawab soalan mengenai aliran sajak Ayahku.


Refleksi Kendiri.

Sepanjang sesi pengajaran berlangsung, pelajar saya mahu bekerjasama dalam menjayakan aktiviti yang dijalankan. Pelajar saya dapat menuliskan jawapan mereka mengenai bentuk sajak dan juga aliran sajak. Tetapi walau bagaimanapun, terdapat segelintir pelajar saya kurang mahir dalam membina ayat. Apa yang saya perhatikan ialah pelajar saya dapat menjawab secara lisan dengan betul tetapi lemah dalam penulisan. Jadi, saya akan cuba sedaya upaya untuk membantu pelajar saya terutama sekali dalam cara menjawab soalan dengan menggunakan binaan ayat yang betul.

Ahad, 19 April 2009

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 10 Pelajar B

Catatan Harian dan Refleksi Diri
Dalam minggu ini, saya mengajar seperti biasa. Akan tetapi saya telah mengubah serba sedikit kaedah pengajaran dan pembelajaran saya iaitu misalnya bagi mata pelajaran Bahasa Melayu. Dalam laporan ini, saya hanya menjelaskan mengenai mata pelajaran Bahasa Melayu (Menengah Atas4Sci1) sahaja. Sebagai contoh, pada hari isnin lepas (13 April 2009), saya telah mengajar tajuk yang berkaitan dengan perbahasan. Tujuan saya mengadakan perbahasan ini ialah untuk membantu pelajar mencari isi-isi yang diperlukan dalam karangan dan seterusnya meningkatkan keyakinan pelajar. Tajuk karangan/ perbahasan yang bakal diadakan pada esok hari, sabtu iaitu bersamaan dengan 18 April 2009 ialah ‘Kewujudan tempat-tempat lawatan seperti muzium kurang mendapat perhatian daripada pendatang asing’, bahaskan kenyataan ini. Seperti yang telah dirancang sebelumnya, saya telah mencipta tajuk ini kerana saya pernah mengadakan lawatan ke muzium bersama dengan pelajar-pelajar MA 4Sci1 sebelum ini iaitu pada 09 April 2009 (Khamis) minggu lepas agar mereka dapat menimba pengalaman dan pengetahuan mengenai muzium. Dalam proses mengadakan perbahasan ini, saya telah mengajak pelajar melayari internet (di bilik Teknologi Maklumat dan Komunikasi) dengan tujuan untuk membantu pelajar memahami format perbahasan yang sebenar iaitu melalui bantuan sedutan klip video perbahasan yang dimuat turun daripada laman sesawang www.Youtube.com berserta laman sesawang yang biasa digunakan untuk memuat turun klip video yang diperlukan jika ada. Selain itu juga, saya telah menyediakan senarai alamat (address) mengenai informasi-informasi yang berkaitan dengan tajuk perbahasan/ karangan. Pembahagian kumpulan perbahasan juga telah saya sediakan agar pelajar dapat membuat persediaan pada esok hari. Dua kumpulan terdiri daripada Pencandang (iaitu Kumpulan A dan Kumpulan B), dan dua kumpulan yang lain terdiri daripada Penyanggah (iaitu Kumpulan C dan Kumpulan D). Pada hari esok, perbahasan yang dijalankan ialah antara Kumpulan A dan Kumpulan C, serta Kumpulan B akan bertemu Kumpulan D. Walau bagaimanapun, saya mengakui terdapat beberapa kesilapan yang telah terjadi, sebagai contoh, sambungan internet kurang memuaskan kerana terdapat banyak komputer atas meja yang disambungkan dengan internet. Dengan demikian, pada masa akan datang, jika saya masih menggunakan kaedah pengajaran dan pembelajaran yang sama, saya seharusnya menyediakan komputer dalam bilangan yang terhad agar mudah untuk digunakan. Selain itu juga, saya seharusnya memuat turun klip video perbahasan lebih awal agar pelajar dapat melihat keseluruhan format dengan lebih lengkap.

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 10 Pelajar E

Catatan Log
Pada minggu kesepuluh ini, saya mengadakan aktiviti kuiz soal jawab dan juga aktiviti bisik berantai kepada pelajar-pelajar Bahasa Melayu saya. Beberapa keping gambar juga turut dilihatkan kepada pelajar-pelajar bagi membezakan kedua-dua gambar itu bagi tajuk pelajaran membezakan makna. Dengan mengadakan aktiviti bisik berantai di dalam mata pelajaran Bahasa Melayu ini telah menimbulkan minat pelajar-pelajar bagi mengikuti aktiviti yang baharu pertama kali dicuba oleh mereka. Pada hari khamis yang lalu iaitu pada 9hb April 2009, saya dan guru-guru pelatih telah mengadakan lawatan ke Muzium bagi menimba ilmu yang baharu untuk berkongsi bersama dengan pelajar-pelajar saya 4A (Bahasa Melayu). Pelbagai alat-alat atau barang lama telah diletakkan di dalam muzium itu sebagai barang yang sangat berharga supaya ianya tidak pupus begitu sahaja.

Refleksi Kendiri
Pada pengajaran yang lalu bagi ‘membezakan makna’ telah tercapai objektifnya memandangkan pelajar-pelajar dapat menjawab kuiz dan juga aktiviti bisik berantai dengan lancar sekali. Pada induksi set, saya telah menunjukkan beberapa keping gambar yang melihatkan perbezaan makna bagi kedua-dua gambar itu. Manakala lawatan yang telah diadakan di muzium itu memang banyak membantu minda para pelajar untuk berfikir secara luas dan mendalam. Lawatan itu boleh dijadikan sebagai pengalaman dan bahan yang sangat berguna sebagai contoh dalam menulis karangan dan sebagainya.

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 11 Pelajar E

Catatan Log
Pada minggu ke-11 ini, saya telah dilantik sabagai ahli jawatan kuasa bagi perlawanan ‘Netball’ yang akan berlangsung pada 20 April 2009. Setiap hari isnin dan rabu petang (2.00 petang hingga 4.00 petang) latihan drama atau teater diadakan dan dikendalikan oleh guru-guru pelatih. Bagi mata pelajaran sastera, saya telah memberikan lirik lagu yang mempunyai kaitan dengan tajuk yang saya sampaikan iaitu sajak ‘Engkau Bagai Dalam Sangkar’. Manakala bagi mata pelajaran Bahasa Melayu, saya telah mengajarkan kepada para pelajar dengan menggunakan internet bagi mencari informasi mengenai ‘Kebaikan dan keburukan telefon bimbit’ dan juga mengajarkan mereka menggunakan ‘Microsoft Office Publisher 2003 atau 2007’ bagi membuat brosur. Brosur itu perlu mengandungi ‘Kebaikan dan keburukan telefon bimbit’ yang perlu dihasilkan oleh setiap kumpulan. Pada sabtu (18 April 2009), guru mengadakan forum bagi tajuk ‘Wajarkah penggunaan telefon bimbit ditegah disekolah’ dan para pelajar juga diarahkan untuk mempromosikan brosur mereka di hadapan guru.

Penilan Kendiri
Pada pengajaran yang lalu, saya telah menggunakan bilik ICT bagi menyampaikan pengajaran tentang ‘Kebaikan dan keburukan telefon bimbit’. Para pelajar dapat mencari beberapa informasi tentang ‘kebaikan dan keburukan telefon bimbit’ dengan menggunakan beberapa alamat laman web yang telah diberikan oleh saya kepada mereka. Brosur juga dihasilkan dengan menggunakan ‘Microsoft Office Publisher 2007’ yang mengandungi tajuk ‘Kebaikan dan keburukan telefon bimbit’. Pada hari sabtu yang lalu (18 April 2009), forum telah berjalan dengan lancar dan baik sekali. Tajuk bagi forum yang dibincangkan oleh mereka ialah ‘Wajarkah penggunaan telefon bimbit ditegah di sekolah’. Pelajar-pelajar dalam setiap kumpulan memberikan kerjasama dan idea yang sangat bernas memandangkan tajuk ini mempunyai kaitan dengan isu-isu semasa yang sering mereka perkatakan. Para pelajar juga meminta saya mengadakan bahas pada pelajaran yang akan datang, memandangkan mereka sangat meminati aktivti sedemikian.

Selasa, 14 April 2009

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 8, pelajar 4C

Catatan Log

Pada hari Khamis, 9 April 2009, saya telah memasuki kelas 4C bagi mengajarkan novel Pengabdian bab 1 bahagian 6. Saya telah mengarahkan pelajar untuk membuat sinopsis cerita secara ringkas kemudian menceritakan isi cerita yang terdapat dalam bab 1 bahagian 6. Para pelajar dapat menceritakan sinopsis cerita tersebut. Setelah itu saya telah mengadakan kuiz berkumpulan. Soalan-soalan yang diajukan ialah mengenai watak-watak, latar tempat, latar masa dan soalan konteks. Tujuan saya mengadakan kuiz ialah untuk mengetahui sama ada pelajar dapat memahami keseluruhan cerita bab 1 bahagian 6 ataupun tidak. Rata-rata pelajar saya dapat menjawab soalan kuiz yang telah diberikan. Pelajar-pelajar saya bergiat aktif semasa sesi kuiz berkumpulan dijalankan.

Refleksi Kendiri.

Sepanjang sesi pengajaran berlangsung, pelajar saya mahu bekerjasama dalam menjayakan aktiviti yang dijalankan. Apa yang saya perhatikan, pelajar saya berasa seronok apabila aktiviti tersebut diadakan. Saya berpendapat bahawa aktiviti seperti ini dapat menguji kefahaman pelajar dan dapat mnguji minda pelajar, terutama sekali soalan konteks. Pada masa akan datang saya akan cuba menggunakan aktiviti seperti ini dengan mempelbagaikan cara-cara membuat kuiz.

Ahad, 12 April 2009

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 9 Pelajar E

Catatan log

Pada hari Selasa bersamaan 6hb April 2009 , saya telah memasuki kelas tahun 7B untuk mengajarkan fahaman bagi petikan teks klasik. Sebelum memulakan pengajaran, saya telah telah menyediakan induksi saya dengan menyebut dua orang nama pelajar untuk membuat lakonan bagi dialog yang telah saya sediakan. Selepas itu, bagi pelajar yang lain pula saya akan menyoal tentang bahasa apa yang dilakonkan oleh rakan mereka itu tadi. Selepas itu barulah saya masuk kepada isi pelajar iaitu mengedarkan kertas edaran yang mengandungi petikan teks klasik. Saya mengarahkan mereka untuk membaca petikan tersebut seorang demi seorang. Kemudian saya mengarahkan mereka untuk menggariskan perkataan yang mereka tidak tahu maknanya. Aktiviti seterusnya ialah saya menyediakan alat bantu mengajar yang berupa kad manila yang dilekatkan di atas papan putih. Saya telah menyediakan perkataan yang mereka tidak tahu dan mengarahkan mereka padankan perkataan klasik ke dalam bahasa moden.

Refleksi kendiri
Sepanjang pengajaran saya, hampir semua pelajar saya dapat mengikuti isi pengajaran yang saya sampaikan. Walaupun memprosa klasik agak sukar untuk dipelajari,namun segelintir pelajar saya dapat memberi maksud yang diberikan. Latihan yang diberikan juga dapat disiapkan dengan lebih awal. Kawalan kelas juga kadang-kadang tidak dapat dikawal kerana mereka agak aktif dan hal ini membuatkan saya hilang kawalan untuk menengur mereka.

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 8 Pelajar E

Catatan Log
Pada minggu kesembilan ini, saya telah mengadakan aktiviti lakonan tentang ‘Cakap Ajuk Dan Cakap Pindah’ kepada pelajar-pelajar Bahasa Melayu (4A) saya. Selain itu juga, kuiz soal jawab juga dijalankan dengan membahagikan para pelajar ini kepada dua kumpulan. Manakala tajuk pelajaran mengenai ‘Prosa Melayu Klasik’ telah saya sampaikan pada hari sabtu yang lalu. Saya melakukan dua aktiviti iaitu aktiviti secara individu dan juga aktiviti secara perkumpulan. Aktiviti secara individu iaitu dengan mengisi jawapan yang sesuai di tempat yang kosong dan juga aktiviti perkumpulan sebagai contoh perbincangan dan perbentangan. Pada hari selasa yang lalu iaitu 31hb Mac 2009, saya telah dijemput pada sebelah petang untuk mewakili kelab Bahasa Melayu, Kesusasteraan Melayu Dan Melayu Islam Beraja bagi menjemput menengah 4 bagi mengikuti aktiviti yang kami adakan iaitu bahas, pidato dan juga drama. Pada hari rabu pula iaitu 1 April 2009, saya dan juga guru pelatih lain telah mengadakan perasmian drama atau teater bagi menengah 4 bagi para pelajar yang mengambil mata pelajaran kesusasteraan Melayu. Idea ini telah dihasilkan oleh kami (guru-guru pelatih) dan dikendalikan oleh guru-guru pelatih bagi mata pelajaran kesusateraan Melayu. Pelajar-pelajar saya menengah 4C (kesusasteraan Melayu) telah memilih drama ‘Hikayat Awang Kamaruddin dalam bab 1’. Latihan diadakan setiap hari isnin dan rabu pada pukul 2 hingga 4 petang. Pertandingan drama ini akan berlangsung sama ada pada hari khamis iaitu 30 April 2009 atau hari sabtu iaitu 2 Mei 2009.

Refleksi Kendiri
Pada pengajaran yang lalu bagi ‘Cakap Ajuk Dan Cakap Pindah’, aktiviti lakonan yang dilakukan oleh dua orang pelajar saya telah menarik perhatian pelajar-pelajar lain. Kuiz soal jawab juga telah memberi semangat kepada mereka bagi memperolehi markah yang tinggi untuk mengalahkan kumpulan lain. Saya akan kerap mengadakan aktiviti sedemikian rupa bagi mendapatkan kesan yang positif dalam pengajaran dan pembelajaran mereka.

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 9 Pelajar A

Catatan log
Pada hari Selasa bersamaan 31hb Mac 2009, saya telah memasuki menengah tahun 7B pada pukul 11:00 hingga 12:00 pagi. Saya telah mengajarkan tajuk merumuskan jadual bagi satistik kemalangan jalan raya di Brunei pada tahun 2003 hingga 2008. Sebagai induksi set, saya bertanya kepada pelajar saya adakah mereka pernah mengalami kemalangan jalan raya. Kemudian saya mengarahkan mereka untuk bercerita di hadapan pelajar-pelajar yang lain. Selepas itu saya menyediakan alat bantu mengajar yang berupa ‘hard board’ yang menunjukkan satistik kemalangan jalan raya bermula pada tahun 2003 hingga 2008 dan punca-punca kemalangan jalan raya. Saya bertanya kepada pelajar saya pada tahun bilakah bilangan kemalangan jalan raya meningkat kematiannya dan yang terendah bilangan kematiannya. Kemudian saya menyebut nama pelajar saya secara rambang. Bagi pelajar yang disebutkan namanya, saya akan mengarahkan mereka untuk memilih soalan yang disediakandalam sampul surat. Dalam sampul surat, saya menyediakan lima perkataan. Pelajar akan memilih perkataan dan seterusnya akan membina ayat yang saya berikan. Tujuannya ialah untuk memastikan pelajar dapat membina perkataan dengan panjang dan mudah difahami. Seterusnya saya mengarahkan mereka untuk merumuskan jadual kemalangan mengikut arahan yang diberikan.
Pada hari Khamis bersamaan 2hb April 2009, saya telah mengajarkan mereka memprosa sajak ‘Penciptanya siapa?’. Sebagai induksi set, saya bertanya kepada pelajar saya apa yang mereka lihat di sekeliling mereka. Kemudian setiap pelajar akan menjawab soalan yang saya berikan mengikut pengetahuan mereka. Selepas itu saya mengarahkan seorang demi seorang untuk mendeklamsikan sajak dengan gaya dan sebutan yang betul. Selepas itu, saya menyebut nama pelajar untuk memberi maksud makna sajak yang telah dibacakan tadi. Setiap pelajar mengambil bahagian walaupun ada segelintir pelajar yang hilang konsentrasi kerana mengantuk.

Refleksi kendiri
Sepanjang pengajaran saya, hampir semua pelajar saya mengambil bahagian untuk menjawab soalan yang diberikan. Namun, malangnya ada segelintir pelaajr yang kurang memberi perhatian terhadap pengajaran saya. Oleh itu saya ingin mempelbagaikan lagi teknik pengajaran dan akitiviti saya dengan lebih menarik lagi untuk memupuk minat mereka. Saya akan mempraktikkan lagi aktitivi lisan dan pembentangan.

Ahad, 5 April 2009

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 7, pelajar 4C.

Catatan Log

Pada hari Sabtu, 4 April 2009, saya telah memasuki kelas 7P2 bagi mengajarkan karangan yang bertajuk ‘tokoh yang dikagumi/diminati. Sebagai permulaan pengajaraan, saya telah menayangkan video kepada pelajar yang berkaitan dengan tajuk karangan tersebut. Tujuan menayangkan video adalah untuk memberikan sedikit idea atau gambaran tentang maksud tokoh kepada pelajar. Setelah menyangkan video, pelajar diarahkan untuk membuat peta minda untuk membuat rangka karangan. Peta minda itu disertakan dengan beberapa soalan seperti siapakah nama tokoh yang diminati, bilakah beliau dilahirkan, dimanakah tempat beliau dilahirkan, mengapakah beliau menjadi tokoh anda dan sebagainya. Setelah dipantau, ternyata pelajar-pelajar dapat membuat peta minda dan telah memilih nama-nama tokoh yang dikagumi serta menjawab beberapa pertanyaan yang disediakan. Setelah selesai membuat rangka karangan, pelajar diarahkan untuk mengarang karangan tersebut.

Refleksi Kendiri.

Sepanjang sesi pengajaran berlangsung, pelajar saya dapat memberikan idea masing-masing. Mereka sering bertukar pendapat dan berkongsi idea mengenai tajuk karangan tersebut. Kelemahan pelajar saya ialah mengembangkan ayat apabila menulis karangan. Jadi saya harus mengambi berat akan hal ini dan berusaha membantu pelajar untuk membina dan mengembangkan ayat sedikit demi sedikit.

Jumaat, 3 April 2009

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 8 Pelajar A

Catatan log
Pada hari Selasa bersamaan 31hb Mac 2009, saya telah memasuki menengah tahun 7B pada pukul 11:00 hingga 12:00 pagi. Saya telah mengajarkan tajuk merumuskan jadual bagi satistik kemalangan jalan raya di Brunei pada tahun 2003 hingga 2008. Sebagai induksi set, saya bertanya kepada pelajar saya adakah mereka pernah mengalami kemalangan jalan raya. Kemudian saya mengarahkan mereka untuk bercerita di hadapan pelajar-pelajar yang lain. Selepas itu saya menyediakan alat bantu mengajar yang berupa ‘hard board’ yang menunjukkan satistik kemalangan jalan raya bermula pada tahun 2003 hingga 2008 dan punca-punca kemalangan jalan raya. Saya bertanya kepada pelajar saya pada tahun bilakah bilangan kemalangan jalan raya meningkat kematiannya dan yang terendah bilangan kematiannya. Kemudian saya menyebut nama pelajar saya secara rambang. Bagi pelajar yang disebutkan namanya, saya akan mengarahkan mereka untuk memilih soalan yang disediakandalam sampul surat. Dalam sampul surat, saya menyediakan lima perkataan. Pelajar akan memilih perkataan dan seterusnya akan membina ayat yang saya berikan. Tujuannya ialah untuk memastikan pelajar dapat membina perkataan dengan panjang dan mudah difahami. Seterusnya saya mengarahkan mereka untuk merumuskan jadual kemalangan mengikut arahan yang diberikan.
Pada hari Khamis bersamaan 2hb April 2009, saya telah mengajarkan mereka memprosa sajak ‘Penciptanya siapa?’. Sebagai induksi set, saya bertanya kepada pelajar saya apa yang mereka lihat di sekeliling mereka. Kemudian setiap pelajar akan menjawab soalan yang saya berikan mengikut pengetahuan mereka. Selepas itu saya mengarahkan seorang demi seorang untuk mendeklamsikan sajak dengan gaya dan sebutan yang betul. Selepas itu, saya menyebut nama pelajar untuk memberi maksud makna sajak yang telah dibacakan tadi. Setiap pelajar mengambil bahagian walaupun ada segelintir pelajar yang hilang konsentrasi kerana mengantuk.

Refleksi kendiri
Sepanjang pengajaran saya, hampir semua pelajar saya mengambil bahagian untuk menjawab soalan yang diberikan. Namun, malangnya ada segelintir pelaajr yang kurang memberi perhatian terhadap pengajaran saya. Oleh itu saya ingin mempelbagaikan lagi teknik pengajaran dan akitiviti saya dengan lebih menarik lagi untuk memupuk minat mereka. Saya akan mempraktikkan lagi aktitivi lisan dan pembentangan.

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 9 Pelajar B

Catatan Log dan Refleksi Diri
Pada minggu ini merupakan minggu pertama selepas cuti penggal pertama persekolahan. Saya sebagai guru pelatih memulakan pengajaran saya seperti biasa pada minggu ini. Misalnya saya telah mula mengajar pada hari isnin lepas (30 Mac 2009) iaitu bagi mata pelajaran Kesusasteraan Melayu (period 3 dan 4), dan Bahasa Melayu (period 7 dan 8), pada hari rabu lepas bersamaan dengan 1 April 2009 bagi mata pelajaran Kesusasteraan Melayu (period 8 dan 9), dan pada esok hari (sabtu) iaitu 4 April 2009 bagi mata pelajaran Bahasa Melayu (period 1 dan 2). Saya hanya mencatat pengajaran dan pembelajaran Kesusasteraan Melayu sahaja dalam laporan ini. Sebagai contoh, pada minggu ini, saya lebih memfokuskan pada sajak Kau dan Aku. Pada hari isnin lepas, saya telah menyentuh tentang maksud, tema dan persoalan. Saya telah menggunakan beberapa gambar yang berkaitan dengan sajak sebagai induksi set dan alat bantu saya. Cara saya mengajar maksud kepada pelajar-pelajar ialah dengan menganalisis dari rangkap ke rangkap. Selain daripada itu juga, pendedahan kepada contoh-contoh dalam kehidupan sebenar dapat membantu pelajar-pelajar saya memahami sajak berkenaan. Saya telah berusaha sedaya upaya untuk membuat mereka berfikir dan cuba mengaplikasikannya dengan dunia realiti. Walaubagaimanapun, masa saya telah banyak terbuang dalam menyampaikan maksud ini, dan mungkin pelajar-pelajar saya kurang memahami cara untuk mencari tema dan persoalannya kerana faktor masa yang agak singkat. Dengan demikian, pada masa akan datang, saya akan berusaha untuk membahagikan masa dengan lebih tepat lagi, dan mengurangkan langkah-langkah pengajaran dalam persediaan mengajar saya. Manakala, pada hari rabu lepas, alhamdulillah cara pengajaran saya dapat mencapai objektifnya kerana pelajar-pelajar dapat memahami cara menganalisis bentuk sajak Kau dan Aku, serta cara untuk memprosanya dari rangkap ke rangkap dengan baik. Hal ini dapat saya lihat melalui soalan-soalan kuiz yang telah saya buat di akhir pengajaran saya. Soalan-soalan kuiz yang dibuat secara rambang kepada pelajar-pelajar dan bentuk soalan yang merangkumi keseluruhan sajak dapat membantu pelajar untuk mengimbas kembali hal yang telah mereka pelajari sebelum ini. Insyallah saya akan berusaha untuk memperbanyakkan lagi soalan-soalan berbentuk kuiz ini agar saya dapat mengetahui kefahaman mereka terhadap apa yang telah dipelajari.