Jumaat, 27 Mac 2009

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 6, pelajar 4C.

Catatan Log

Pada hari Selasa 17 Mac 2009, saya telah mengajarkan sajak ‘Ketika Menjelang Tua’ kepada pelajar 4C. Saya telah menggunakan projektor LCD, untuk memaparkan slaid sajak. Saya mengarahkan pelajar untuk mendengarkan deklimasi sajak dan melihat gambar-gambar yang berkaitan dengan sajak tersebut. Gambar-gambar yang dilihatkan adalah supaya para pelajar dapat membayangkan suasana dan dapat memberikan maksud sajak mengikut kefahaman masing-masing. Kemudian saya telah membahagikan pelajar kepada 4 kumpulan. Satu kumpulan akan memberikan maksud satu rangkap sajak dan bentuknya sekali. Pelajar diarahkan untuk berbincang dengan ahli kumpulan masing-masing. Setelah itu, setiap rangkap sajak akan dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan masing-masing. Pelajar-pelajar menunjukkan sifat bekerjasama dan bersifat aktif melibatkan diri dalam aktivti berkumpulan. Latihan yang diberikan kepada pelajar ialah latihan menjawab soalan aliran sajak.

Refleksi Kendiri.

Sepanjang sesi pengajaran berlangsung, pelajar saya bergiat aktif melibatkan diri dalam aktiviti berkumpulan. Pelajar saya mampu memberikan maksud sajak mengikut kefahaman masing-masing. Pada pendapat saya aktiviti seperti pembentangan ini amat perlu supaya dapat mengembangkan minda pelajar. pelajar-pelajar dapat menggunakan idea masing-masing dan sekaligus dapat berkongsi dengan rakan-rakan lain.

Rabu, 25 Mac 2009

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 8 Pelajar B

Catatan Log

Pada minggu kelapan ini, kesemua pelajar-pelajar saya (menengah atas 4A dan menengah atas 4C) telah menduduki peperiksaan bagi semua mata pelajaran dan peperiksaan ini telah pun berakhir pada hari khamis yang lalu. Saya telah menghadiri majlis anugerah pelajar-pelajar cemerlang bagi peperiksaan PMB dan juga ‘O’ level untuk tahun 2008 yang telah berlangsung di Dewan Serbaguna di sekolah ini. Ucapan alu-aluan telah disampaikan oleh timbalan pengetua iaitu Cikgu Haji Mohammad Yusof sebagai pembuka tirai bagi majlis ini. Salah seorang pelajar juga telah dijemput untuk naik ke pentas bagi memberi beberapa patah perkataan sebagai motivasi dan kata-kata semangat kepada pelajar-pelajar lain yang turut hadir bersama ketika majlis ini sedang dilangsungkan. Kempen kebersihan juga turut diadakan bagi semua kelas di sekolah ini sebelum bermulanya cuti penggal pertama.

Penilaian Kendiri

Semasa majlis penganugerahan bagi pelajar-pelajar cemerlang dilangsungkan, saya telah mengambil beberapa tips yang boleh dijadikan sebagai panduan bagi pelajar-pelajar yang bakal menduduki peperiksaan PMB dan juga ‘O’ level. Tips-tips itu telah saya ambil daripada salah seorang pelajar cemerlang yang patut dijadikan sebagai teladan. Tips-tips itu dapat dilihat seperti di bawah ini:
• Ulangkaji pelajaran setiap hari.
• Mengerjakan sembahyang lima waktu bagi yang beragama islam.
• Mengerjakan sembahyang sunat dan hajat.
• Mengambil perhatian di dalam kelas semasa guru memberi penerangan.
• Mengikuti kelas tambahan.
• Bersedia lebih awal.

Isnin, 23 Mac 2009

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 7 Pelajar A

Catatan log

Pada hari Selasa bersamaan dengan 17hb Mac 2009, saya telah mengedarkan kertas soalan ujian kepada pelajar tingkatan tahun 7B. Saya hanya mengawas pelajar saya. Manakala pada hari berikutnya iaitu pada hari Khamis juga tidak banyak aktiviti kelas yang dilakukan memandangkan pelajar tidak belajar pada hari tersebut.

Refleksi kendiri
Saya tidak mengajarkan apa-apa mata pelajaran memandangkan peperiksaan bagi menengah atas 4D dan tahun 7B telah dijalankan.

Jumaat, 20 Mac 2009

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 7 Pelajar B

Catatan Log dan Refleksi Kendiri
Pada minggu ke 7 ini merupakan sambungan bagi ujian pertama pelajar menengah atas empat dan juga pelajar-pelajar menengah yang lain. Saya memanfaatkan minggu ini untuk memeriksa kertas ujian pelajar-pelajar saya iaitu Bahasa Melayu 1 dan 2, dan juga kesusasteraan melayu. Sejauh ini, saya baharu selesai memeriksa kertas ujian Bahasa Melayu 1 dan markah yang saya berikan pada tahap paling baik ialah gred B (81%) dan tahap yang paling rendah ialah gred D (57%). Manakala, kertas ujian bagi Kesusasteraan Melayu pula, markah yang paling baik ialah gred B (77%) dan yang paling rendah ialah gred F (34%) . Dua orang pelajar kesusasteraan Melayu saya yang tidak lulus adalah disebabkan oleh kurangnya kefahaman pelajar-pelajar tersebut terhadap arahan soalan yang diberikan, dan pelajar juga kurang menguasai jalan cerita cerpen dan hikayat yang dipelajari. Dengan demikian, mengikut keputusan saya buat dan pengetahuan pelajar sebelumnya mengenai ‘denda’ yang akan diberikan terhadap pelajar-pelajar yang gagal ialah pelajar tersebut akan menjalani kelas tambahan bersama saya selama seminggu atau kurang, ini mengikut peningkatan prestasi pelajar. Selain itu juga, pada minggu ini (iaitu merujuk pada hari khamis kelmarin), saya telah ditugaskan untuk mengawal dan menyampaikan hadiah kepada Timbalan Pengetua untuk diberikan kepada pelajar-pelajar yang menerima hadiah tersebut. Penglibatan saya dalam acara ini dapat meningkatkan keyakinan diri saya untuk berhadapan dengan ramai orang di atas pentas (iaitu termasuk pelajar-pelajar tingkatan 3 dan 5, guru-guru yang bertugas dalam acara tersebut, dan ibu bapa bagi pelajar-pelajar cemerlang yang menerima hadiah berkenaan). Insyallah saya akan mula bertugas seperti biasa pada 30 Mac 2009 (Isnin).

Khamis, 19 Mac 2009

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 6, pelajar 4C.

Catatan Log

Pada hari Selasa 17 Mac 2009, saya telah mengajarkan sajak ‘Ketika Menjelang Tua’ kepada pelajar 4C. Saya telah menggunakan projektor LCD, untuk memaparkan slaid sajak. Saya mengarahkan pelajar untuk mendengarkan deklimasi sajak dan melihat gambar-gambar yang berkaitan dengan sajak tersebut. Gambar-gambar yang dilihatkan adalah supaya para pelajar dapat membayangkan suasana dan dapat memberikan maksud sajak mengikut kefahaman masing-masing. Kemudian saya telah membahagikan pelajar kepada 4 kumpulan. Satu kumpulan akan memberikan maksud satu rangkap sajak dan bentuknya sekali. Pelajar diarahkan untuk berbincang dengan ahli kumpulan masing-masing. Setelah itu, setiap rangkap sajak akan dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan masing-masing. Pelajar-pelajar menunjukkan sifat bekerjasama dan bersifat aktif melibatkan diri dalam aktivti berkumpulan. Latihan yang diberikan kepada pelajar ialah latihan menjawab soalan aliran sajak.

Refleksi Kendiri.

Sepanjang sesi pengajaran berlangsung, pelajar saya bergiat aktif melibatkan diri dalam aktiviti berkumpulan. Pelajar saya mampu memberikan maksud sajak mengikut kefahaman masing-masing. Pada pendapat saya aktiviti seperti pembentangan ini amat perlu supaya dapat mengembangkan minda pelajar. pelajar-pelajar dapat menggunakan idea masing-masing dan sekaligus dapat berkongsi dengan rakan-rakan lain.

Selasa, 17 Mac 2009

CATATAN LOG DAN REFLEKSI KENDIRI MINGGU KE 6 PELAJAR 4B

CATATAN LOG DAN REFLEKSI KENDIRI MINGGU KE-6 PELAJAR 4B

11&12HB MAC 2009: Pada minggu Ini saya hanya mengajar Novel pengabdian Bab 1 bahagian 6 dan Sajak “Tentera Pulang Dari Medan Perang”. Sewaktu mengajarkan NP kepada pelajar, saya mengarahkan pelajar berbincang secara berkumpulan untuk mencari watak-watak, latar masa & tempat. Kemudian pelajar diarahkan untuk membentangkan atau menyenaraikan hasil perbincangan mereka melalui OHP dan papan putih. Setiap kumpulan melantik salah seorang daripada ahli kumpulan untuk menyampaikan hasil perbincangan mereka di hadapan rakan-rakan pelajar. Setelah aktiviti perbincangan selesai dijalankan, guru memberi pelajar tugasan menjawab soalan konteks sebagai kerja dalam kelas. Sebagai kerja rumah pada hari itu, guru mengarahkan pelajar membuat peristiwa penting Bab 1 bahgaian 6.

Pada hari Khamis 12hb Mac, topik yang diajarkan ialah “Tentera Pulang Dari Medan Perang”. Pada hari itu juga H.O.D yang juga merupakan C.T saya telah membuat pencerapan sewaktu saya mengajarkan sajak kepada pelajar. Sebelum mengadakan aktiviti berkumpulan, saya meminta dua orang pelajar yang terdiri daripada pelajar lelaki dan pelajar perempuan untuk mendeklemasikan sajak “Tentera Pulang Dari Medan Perang”. Memang tidak dinafikan juga pelajar 4B mempunyai bakat dalam mendeklemasikan sajak. Walaupun pada awalnya pelajar agak malu untuk mendeklemasikan sajak, namun setelah guru mendeklemasikan sajak pada baris pertama, pelajar mula memberikan tindak balas dan mencuba untuk mendeklemasikan sajak tersebut. Jika dibandingkan dengan guru sewaktu mendeklemasikan sajak, ternyata pelajar lebih baik sewaktu mendeklemasikan sajak berbanding guru. Dalam aktiviti berkumpulan, saya mengadakan aktiviti kuiz yang dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan pelajar lelaki dan pelajar perempuan. Pelajar lelaki menamakan kumpulan mereka sebagai M Kebab, manakala kumpulan pelajar perempuan sebagai Roti John. Dalam aktiviti kuiz tersebut, kumpulan Roti John menang tipis kepada kumpulan M Kebab dengan kiraan 13-12 markah. Pada hari itu, pelajar berasa seronok dengan aktiviti kuiz yang diadakan.

PENILAIAN KENDIRI

Sepanjang pengajaran yang telah saya berikan kepada pelajar saya, kerja kelas mahupun kerja rumah yang diberikan kepada mereka kebanyakkanya tidak dihantar dan hanya segelintir sahaja pelajar yang menghantar kerja mereka. Hal ini sering saya tekankan kepada pelajar sebelum saya memulakan pengajaran. Ini merupakan salah satu kelemahan yang ada pada saya, mungkin pelajar beranggapan bahawa saya tidak begitu tegas dengan mereka. Maka pelajar berani mengambil kesempatan kerana mereka mengetahui bahawa saya tidak begitu tegas dan mendenda mereka jika kerja kelas mahupun kerja rumah tidak dihantar. Selain itu sikap pelajar masa kini suka mencantumkan meja bersama rakan yang lain misalnya sekitar dua ke tiga meja. Pada mulanya saya melarang pelajar berbuat sedemikian, namun hal itu tidak diendahkan oleh pelajar saya. Maka untuk mengambil hati pelajar serta dapat menarik minat mereka terhadap pelajaran, saya membenarkan pelajar mencantumkan meja mereka sekitar 3 ke 4 orang untuk memudahkan mereka membuat perbincangan dalam menyelesaikan tugasan yang diberikan oleh guru.

Isnin, 16 Mac 2009

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 6 Pelajar B

Catatan Log

Pada minggu ke 6 ini merupakan minggu untuk ujian pertama bagi setiap pelajar menengah atas empat. Saya diarahkan untuk menjadi pengawas dan penilai/pemeriksa ujian bagi setiap kelas saya iaitu kertas ujian bahasa Melayu 1 dan 2, dan Kesusasteraan Melayu . Ujian ini bermula pada 07 Mac 2009 (sabtu) sehingga 18 Mac 2009 (Rabu). Mereka akan menjalani ujian bagi mata pelajaran Bahasa Melayu 1 pada 07 Mac 2009 (sabtu) yang lalu, Bahasa Melayu 2 pada 11 Mac 2009 (Rabu), dan Kesusasteraan Melayu pada 16 Mac 2009 (isnin). Dalam pada itu juga, pada minggu ini saya memanfaatkan masa yang terluang untuk menguruskan surat menyurat mengenai ‘Lawatan sambil belajar’ yang dikendalikan oleh saya dan rakan-rakan saya pada 09 Mac 2009 (Khamis) akan datang. Selain itu juga, saya diberikan tugas untuk menguruskan pembuatan sijil-sijil dan hadiah-hadiah bagi pelajar-pelajar yang mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan PMB dan ‘O’ Level yang akan diadakan pada 19 Mac 2009 (Khamis) ini. Insyallah, saya akan mula mengajar seperti biasa pada 30 Mac 2009 (isnin), iaitu selepas cuti penggal pertama sekolah (20 Mac 2009 sehingga 29 Mac 2009).

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 6 Pelajar E

LOG HARIAN ATAU DIARI
Pada minggu ketujuh ini, kesemua pelajar-pelajar saya (menengah atas 4A dan menengah atas 4C) telah menduduki peperiksaan bagi semua mata pelajaran dan peperiksaan ini akan berakhir pada 19 haribulan Mac 2009, khamis. Saya juga telah menjaga penuntut-penuntut ini di dalam kelas pada masa peperiksaan sedang dijalankan. Pada hari selasa yang lalu, saya telah di jemput untuk hadir di bilik mesyuarat bagi sesi taklimat mengenai majlis anugerah untuk pelajar cemerlang ( peperiksaan ‘o’ level dan juga PMB) yang akan berlangsung pada hari khamis iaitu 19 haribulan Mac 2009. Saya juga telah diberi tugasan untuk mendekorasikan dewan serbaguna bagi majlis yang bakal berlangsung itu nanti.

PENILAIAN KENDIRI
Saya telah menjadi pemerhati pelajar-pelajar yang sedang menduduki peperiksaan ketika itu. Saya juga telah diberikan kelas sandaran (relief) bagi tahun 8C dan 8E. Pelajar-pelajar dalam tahun ini telah menduduki peperiksaan Bahasa Melayu semasa saya menjadi pemerhati mereka di dalam kelas. Daripada pemerhatian yang saya buat, pelajar-pelajar ini telah melakukan kesilapan dari aspek ejaan ‘menyimpan’ menjadi ‘menyempan’, ‘kapal terbang’ ditulis ‘aeroplane’ dan sebagainya. Manakala pelajar-pelajar yang dalam menengah 4 pula menghadapi kesukaran dalam menukar kata atau mencari kata dalam bentuk Bahasa Melayu yang sesuai dengan bahasa Inggeris seperti ‘Cable Car’ (dalam membuat karangan bagi kertas Bahasa Melayu 1). Oleh itu, saya akan berusaha mengeksplotasikan mereka dengan lebih banyak bahan bacaan yang sangat berguna kepada mereka kelak.

Ahad, 15 Mac 2009

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 5, pelajar 7P2


Catatan Log
Pada hari Sabtu, 14 Mac 2009, saya telah memasuki kelas 7P2 bagi mengajarkan sambungan kata tugas iaitu membina ayat. Di awal pengajaran saya mengimbas kembali pelajaran lalu dengan menyoal beberapa orang pelajar untuk memberikan 4 kata tugas yang telah dipelajari berserta contoh-contohnya sekali. saya telah menggunakan powerpoint slaid untuk para pelajar meneka jenis-jenis kata tugas dalam binaan ayat. Aktiviti yang djalankan ialah memberikan pelajar kepada 4 kumpulan untuk membina sekurang-kurangnya 4 jenis ayat yang terdiri daripada 4 kata tugas. Setelah itu seorang wakil pelajar akan menuliskan binaan ayat di atas papan putih. Sebagai latihan kerja rumah, pelajar diarahkan untuk membina ayat daripada setiap kata tugas iaitu kata penegas, kata perintah, kata seru dan kata nafi.


Refleksi Kendiri.
Sepanjang sesi pengajaran berlangsung, pelajar saya bergiat aktif dalam menjawab soalan yang diajukan. Sesetengah pelajar saya masih kurang mahir dalam membina ayat dengan betul. Manakala sesetengah yang lain mempunyai peningkatan dalam membina ayat dengan betul. Apa yang perlu saya lakukan ialah, saya perlu mengarahkan dan mengingatkan pelajar saya untuk sentiasa menggunakan bahasa baku apabila sesi pengajaran berlangsung, terutama sekali semasa bercakap di dalam kelas.

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 6 Pelajar A

Catatan log harian

Pada hari Selasa bersamaan 12hb Mac 2009, saya telah memasuki kelas tahun 7B bagi mengajarkan mata pelajaran Bahasa Melayu. Tajuk yang saya ajarkan ialah Kata Ganti Nama Diri Pertama, Kedua dan Ketiga. Sebagai induksi set, saya mengarahkan lima pelajar untuk melakonkan dialog yang telah saya sediakan. Kemudian pelajar lain akan meneka kata ganti nama diri yang dilakonkan oleh rakan mereka tadi. Hampir semua pelajar dapat mengenal pasti jenis kata ganti nama diri yang telah dilakonkan oleh pelajar.
Pada hari Khamis bersamaan 14hb Mac 2009, saya telah memberi ulangkaji kepada pelajar-pelajar saya. Saya telah membahagikan pelajar kepada dua kumpulan besar iaitu empat belas ahli dalam setiap kumpulan. Saya telah menyediakan tiga sampul surat berwarna iaitu warna merah, kuning dan hijau. Setiap sampul surat mengandungi soalan. Bagi yang berjaya menjawab soalan akan mendapat dua markah dan sepuluh markah bagi soalan bonus. Pelajar agak aktif dalam menjawab soalan yang diberikan dan berjaya menjawab soalan yang telah saya sediakan.

Refleksi Diri

Sepanjang pengajaran saya, semua pelajar dapat mengenal pasti isi pelajaran saya. Namun, bagi aktiviti berkumpulan pelajar agak bising dan ini menyebabkan kawalan kelas agak tidak terkawal. Bagi aktiviti kuiz yang saya adakan ulangkaji juga amat menarik minat pelajar saya. Oleh itu saya berpendapat untuk mempratikkan lagi aktiviti kuiz bagi kelas-kelas yang akan datang.

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 6 Pelajar D

Log Harian
10.Mac 2009 dan 12.Mac 2009- Pada minggu ini, pelajar 4A sedang menghadapi ujian pertama mereka. Oleh itu, tidak ada pengajaran dijalankan, namun persediaan mengajar telah dibuat lebih awal sebagai perancangan pengajaran selepas cuti.
14. Mac 2009- Memandangkan hari ini, pelajar Tahun 7E akan membuat ulang kaji pelajaran kerana pada hari Isnin (16. Mac) mereka akan menghadapi ujian topikal mata pelajaran Bahasa Melayu seperti yang tertera dalam skim mingguan, oleh itu persediaan mengajar yang telah dibuat lebih awal iaitu mengenai peribahasa (perumpamaan) akan diganti pada 30.Mac. Penggantian ini dilakukan disebabkan pengajaran tertangguh sebanyak dua kali disebabkan cuti Maulad Nabi S.A.W dan minggu ulang kaji. Ulang kaji pelajaran pada hari ini adalah mengenai tatabahasa iaitu jenis-jenis golongan kata yang terdiri daripada kata nama, kata kerja dan kata adjektif. Ketiga-tiga jenis golongan kata ini telah diajarkan oleh saya, kecuali kata nama yang diajarkan oleh guru sebelumnya. Namun sebagai ulang kaji, ketiga-tiga jenis ini akan disentuh sebagai mengimbas kembali pelajaran lalu.
Refleksi kendiri
Walaupun pelajar-pelajar sedang menghadapi ujian dan minggu ulang kaji, saya telah berkesempatan berjumpa pelajar saya di awal pagi lagi untuk memberi nota tambahan untuk bacaan mereka sebelum mereka menghadapi ujian. Sebagai seorang guru, setentunya perasaan risau dan bimbang ada pada diri guru tersebut, kerana ujian yang dilakukan akan menguji sejauh mana keberkesanan pengajaran serta usaha guru tersebut, serta sejauh mana pelajar itu mengikuti pengajaran guru.

Isnin, 9 Mac 2009

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 5 Pelajar E

Catatan Log
Pada minggu kelima ini, saya telah mengajar 4 ‘period’ bagi mata pelajaran Kesusasteraan Melayu dan 2 ‘period’ bagi mata pelajaran Bahasa Melayu. Bagi mata pelajaran kesusasteraan Melayu, saya ada mengadakan kuiz soal jawab dan Bahasa melayu pula saya mengadakan aktiviti seperti ‘Kerusi muzik’. Pada hari khamis yang lalu (5 Mac 2009) saya dan guru yang lainnya telah membuat lawatan dengan membawa pelajar-pelajar yang berada dalam menengah 4C (28 pelajar) untuk melawat ke tempat pertukangan yang ada menghasilkan Jong Sarat, barang-barang perak dan sebagainya yang bertempat di Kota Batu, Bandar Seri Begawan. Bagi pengetahuan semua, Sekolah ini sedang menjalankan ujian peperiksaan bagi semua mata pelajaran untuk pelajar-pelajar yang berada dalam menengah 4 yang telah pun bermula pada 7hb Mac dan akan berakhir pada 18hb Mac 2009.

Refleksi Kendiri
Pada hari rabu yang lalu (4 Mac 2009), saya telah menyampaikan tajuk pelajaran mengenai Ayat pasif diri pertama dan Ayat pasif diri kedua (Bahasa Melayu). Pada awal pengajaran, saya telah memilih seorang pelajar bagi membaca petikan yang telah saya ambil sebelum memulakan sebarang pengajaran. Perkara ini dilakukan oleh saya supaya pelajar bukan saja dapat menambahkan keyakinan diri ketika membaca di depan, malah mereka juga dapat menimba ilmu daripada petikan yang dibaca oleh rakan mereka. Setelah itu, saya telah mengedarkan nota kepada semua pelajar mengenai tajuk pelajaran ini. Pelajar yang dipilih juga diminta untuk membaca apa yang terkandung di dalam nota itu. Perbincangan dan soal jawab juga telah diadakan di antara guru dan juga pelajar. Bagi membuat kelas lebih menyeronokkan, saya telah mengadakan aktiviti ‘kerusi muzik’ bagi menguji kefahaman para pelajar tentang tajuk pelajaran yang telah saya sampaikan kepada mereka. Pelajar-pelajar juga menunjukkan respon yang baik apabila aktiviti ini dijalankan. Setelah aktiviti itu berakhir, saya telah mengedarkan kertas latihan mengenai Ayat pasif diri pertama dan Ayat pasif diri kedua kepada pelajar-pelajar sebagai latihan di dalam kelas.

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 5 Pelajar D

Log Harian
02.Mac 2009- Pada pagi ini saya telah berkesempatan membawa pelajar saya ke Makmal Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT). Tujuan saya membawa pelajar Tahun 7E ke tempat tersebut ialah pertama memberi pendedahan kepada pelajar mengenai pembelajaran berbantukan TMK. Di samping itu ialah, saya akan menggunakan kemudahan yang ada seperti komputer riba dan projektor sebagai alat bantu atau sumber pengajaran saya. Hari ini saya mengajarkan salah satu jenis golongan kata iaitu kata adjektif. Sebelum ini, pelajar telah diajarkan kata kerja dan kata nama. Objektif pengajaran saya pada hari ini ialah, pertama pelajar dapat mengenali salah satu jenis golongan kata iaitu kata adjektif serta sembilan pembahagian kata adjektif berserta ciri-cirinya. Dengan bantuan alat bantu mengajar, saya dapat menunjukkan kepada pelajar sembilan pembahagian kata adjektif berserta dengan contoh-contohnya serta gambar-gambar untuk menunjukkan perbezaan antara sembilan pembahagian kata adjektif. Setelah itu, mereka diberikan latihan dan sebelum mereka keluar saya mengarahkan pelajar untuk berdiri dan menjawab soalan saya.
03.Mac 2009- Pada hari ini, saya telah menbawa pelajar 4A saya ke bilik multimedia yang bertempat di tingkat atas perpustakaan. Bilik ini menyediakan kemudahan untuk pelajar menyaksikan video, slaid dan sebagainya. Selain itu bilik ini juga menyediakan kemudahan kepada para guru untuk mengajar. Hari ini saya membawa pelajar sastera saya dan mengajarkan kepada mereka sajak Kau dan Aku karya A.Rahim Hamid. Objektif pengajaran saya ialah pelajar dapat mengenali bentuk sajak tersebut serta dapat memprosakan sajak tersebut. Setelah pelajar memprosa sajak tersebut, tugasan yang diberikan kepada mereka ialah berkaitan dengan maksud, tema dan persoalan yang akan dilakukan secara berkumpulan. Hasil tugasan yang diberikan ini akan dibentangkan oleh pelajar pada hari khamis.
05.Mac 2009- Pelajar Sastera pada hari ini akan melakukan pembentangan secara berkumpulan sebagai menyambung pelajaran pada 03.Mac 2009. Sebelum setiap kumpulan membentangkan hasil kerja, mereka telah diarahkan untuk mendeklamasi sajak tersebut rangkap demi rangkap, seterusnya untuk rangkap demi rakngkap, pelajar menerangkan maksud setiap rangkap, melalui maksud tersebut mereka menyenaraikan persoalan rangkap tersebut. Kemudian saya persoalkan kepada mereka persoalan yang mereka pilih serta hujah mereka. Seterusnya setelah setiap kumpulan membentang, saya ajukan soalan kepada mereka, antara banyak persoalan yang telah mereka senaraikan, persoalan apa yang paling menonjol. Seterusnya mereka memilih tema bagi sajak Kau dan Aku, serta hujah mereka. Ramai pelajar yang memilih tema kasih sayang, namun saya tidak mengira tema apa yang mereka pilih, tetapi setiap tema yang mereka pilih itu mestilah ada hujah yang cukup meyakinkan bahawa tema itu memang ada dalam sajak tersebut.
07.Mac 2009- Hari ini, saya telah masuk ke kelas Tahun 7E. Hari ini saya mengajarkan meringkaskan sebuah petikan surat kiriman tidak rasmi. Sebelum itu saya menerangkan kepada pelajar saya teknik meringkaskan karangan. Pertama menggugurkan contoh-contoh, kedua menggugurkan adverba jika ada dan seterusnya, perkataan, ayat, frasa yang mempunyai persamaan dari segi maksud atau pertindihan makna akan digugurkan. Kemudian bagaimana untuk menggabungkan beberapa isi atau ayat dengan menggunakan penanda wacana. Seterusnya bagaimana mengira jumlah perkataan seperti kata nama khas di kira satu perkataan. Setelah teknik diajarkan, saya menunjukkan beberapa ayat yang kemudiannya diringkaskan dengan menggunakan teknik yang tadi. Setelah itu sebagai latihan saya memberikan pelajar, satu petikan surat kiriman tidak rasmi untuk diringkaskan.

Penilaian Kendiri
Untuk pengajaran saya pada 02.Mac, pelajar secara keseluruhan dapat menyenaraikan jenis-jenis kata adjektif secara lisan, mereka juga dapat mengenal pasti kata adjektif dalam ayat serta membina ayat dengan menggunakan kata adjektif yang diberikan. Ada pelajar yang tidak membaca arahan yang saya berikan kepada mereka iaitu untuk mengariskan kata adjektif tersebut, kerana mereka menyangka itu adalah contoh kata adjektif dalam ayat.
Manakala, bagi pengajaran Sastera saya, ada kekeliruan yang timbul iaitu berkaitan dengan rima akhir. Persoalannya, adakah rima akhir itu dilihat pada huruf akhir perkataan akhir dalam setiap baris atau pun rima akhir itu dilihat pada bunyi akhirnya?. Sebagai contoh “pemurah” dan “pengasih”. Ada pelajar mengatakan rima akhirnya ialah a/a. Tetapi rima akhir sebenarnya ialah bunyi bukan huruf kerana “pemurah” membawa rima akhir “pemura(ah)” dan “pengas(ih)” jadi rima akhirnya ialah a/b.
Bagi meringkaskan karangan, saya sedang menunggu pelajar untuk menghantar tugasan yang saya berikan kepada mereka. Namun ada seorang pelajar yang sudah menghantar. Melalui latihan yang saya berikan, dia dapat meringkaskan petikan tersebut dengan menggugurkan contoh-contoh dalam ayat, Cuma dia tidak menggunakan penanda wancana dalam ayat tersebut. Namun begitu pelajar tersebut telah dapat mencari fakta-fakta utama dalam petikan tersebut.

Kemuskilan
Melalui pembacaan saya dan apa yang telah diajarkan kepada saya semasa mengikuti kursus major saya iaitu Kesusasteraan Melayu, rima akhir ialah bunyi akhir pada baris-baris akhir puisi, sebagai contoh,
Kau adalah bapa yang ingin jadi pemur(ah)
kau adalah bapa yang ingin jadi pengas(ih)
jadilah anak(mu)
anak perkasa yang gag(ah)
mata bolanya api yang mer(ah)
dan kau pun jadi lilin yang lemb(ut)
Jadi rima akhir bagi rangkap ini ialah, a/b/c/a/a/d. Jika ia dilihat pada huruf akhir rimanya adalah a/a/b/a/a/c, sedangkan rima akhir ialah persamaan bunyi pada bahagian akhir baris puisi.
Jadi saya minta pendapat rakan-rakan yang lain, betulkan saya jika saya salah. Adakah rima akhir dilihat pada pada bunyi akhir baris puisi ATAU huruf akhirnya?. Saya telah bertanyakan kepada rakan di Sekolah Menengah Sayyidina Othman, mereka mengatakan rima akhir ialah huruf akhir, kemudian saya juga ada bertanyakan kepada mahasiswa UBD yang telah graduate, yang mengambil kursus major Kesusasteraan Melayu, dia mengatakan rima akhir ialah bunyi akhir pada bahagian akhir baris puisi.
Kemuskilan yang kedua ialah, adakah pengajaran saya salah kerana saya tidak mengarahkan pelajar saya untuk mencari isi-isi penting dalam meringkaskan karangan, sebaliknya saya menggunakan teknik-teknik meringkaskan karangan yang telah diajarkan kepada saya oleh pensyarah saya iaitu Dr.Abdullah Jumain. Beliau tidak bersetuju dengan mengarahkan pelajar mencari isi-isi penting dalam meringkaskan karangan, sebaliknya ada prosedur yang perlu diambil dalam membuat ringkasan sebuah petikan. Persoalan yang timbul nanti ialah apabila kita mengarahkan pelajar untuk mencari isi-isi penting, adakah isi yang penting bagi pelajar itu, penting bagi kita?. Penting bagi pelajar, adakah penting bagi kita?. Apa yang akan terjadi sekiranya kita sebagai guru menganggap isi yang penting bagi pelajar itu, tidak penting bagi kita.

Ahad, 8 Mac 2009

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 5 Pelajar A

Catatan Log

Pada hari Selasa bersamaan 3hb Mac 2009, saya telah mengajarkan tajuk pelajaran Bahasa Melayu iaitu meringkaskan surat kiriman tidak rasmi. Sebagai set induksi, saya telah menulis satu ayat yang agak panjang kemudian saya mengarahkan pelajar untuk memendekkan ayat yang telah saya sediakan. Hampir semua pelajar saya dapat memendekkan ayat yang telah saya berikan. Kemudian saya mengedarkan kertas edaran kepada pelajar saya yang berupa surat kiriman tidak rasmi. Saya mengarahkan mereka untuk bekerja secara berkumpulan. Hampir semua pelajar saya tahu untuk meringkaskan surat kiriman tidak rasmi dengan bantuan daripada saya.

Kemudian pada hari Khamis bersamaan 5hb Mac 2009, saya mengajarkan mereka perumpamaan. Sebagai set induksi, saya bertanya kepada mereka apa yang dimaksudkan dengan ‘perumpamaan’. Saya memberikan contoh ayat, ‘Siti Fatimah sungguh cantik bagai bulan dipagar bintang’. Daripada pernyataan saya itu, pelajar saya dapat membuat perbandingan. Saya telah menyediakan petikan teks yang mengandungi perumpamaan dan sebagai aktiviti pelajar, saya mengarahkan mereka untuk bekerja secara berkumpulan dan kemudian saya arahkan mereka untuk membina ayat bagi memberi maksud perumpamaan yang telah saya berikan.

 

Refleksi Kendiri

Sepanjang pengajaran saya hampir semua pelajar mengambil bahagian dan dapat mengikuti pelajaran yang saya ajarkan. Namun pelajar saya masih lagi ada masalah dengan meringkaskan surat kiriman tidak rasmi dan segelintir kecil daripada mereka tidak dapat menyenaraikan isi-isi yang penting. Kesalahan ejaan juga kerap kali berlaku terutama ketika saya mengarahkan mereka untuk membina ayat. Kawalan kelas juga tidak terkawal ketika saya mengarahkan mereka untuk bekerja secara berkumpulan. Untuk refleksi diri, saya berpendapat untuk mengumpulkan mereka mengikut senarai nama yang telah saya sediakan terlebih dahulu bagi mengelak mereka untuk berbuat bising.

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 5 Pelajar B

Catatan Log dan Refleksi Kendiri

Pada minggu ini (minggu ke 5), saya telah menjalankan tugas saya seperti biasa terkecuali pada esok hari iaitu hari sabtu. Hal ini disebabkan oleh pelajar-pelajar saya akan menjalani ujian/ peperiksaan buat pertama kali dalam tahun ini iaitu bermula 07.03.2009 (sabtu) sehingga 18.03.2009 (rabu). Dalam minggu ini, saya telah mengajar tiga kelas sahaja iaitu Kesusasteraan Melayu (kelas 4B) dan Bahasa Melayu (kelas 4Sci1) pada 02.03.2009 (isnin) lepas, dan Kesusasteraan Melayu (kelas 4B) pada hari rabu lepas. Saya hanya akan memilih mata pelajaran Kesusasteraan Melayu (kelas 4B) sebagai topik pembicaraan dalam laporan saya ini. Sebagai contoh, pada hari isnin lepas, saya telah mengajar mereka tentang watak dan perwatakan, serta latar yang ada dalam cerpen tanah. Metod yang saya gunakan dalam induksi set ialah dengan cara ‘terapi’ iaitu mengarahkan para pelajar saya untuk menutup mata mereka terlebih dahulu kemudian menyatakan jalan ceritanya secara berurutan. Cara sebegini dapat memudahkan mereka untuk mengimbas kembali plot atau jalan cerita cerpen Tanah (topik yang pernah mereka pelajari sebelum ini). Kemudian, saya menjelaskan salah satu watak dan perwatakan yang terdapat dalam cerpen tersebut, iaitu watak ‘Aku’. Setelah para pelajar memahami contoh yang diberikan, kemudian saya mengarahkan mereka untuk membahagikan kepada empat kumpulan. Setiap kumpulan menerima satu kad manila yang dilakar (setiap bahagian diikat dengan tali) iaitu misalnya termasuk contoh gambar watak, nama watak yang dibiarkan kosong, dan satu tempat kosong yang agak besar bagi memudahkan pelajar menulis perwatakannya. Bagi latar pula, saya menyediakan beberapa latar yang terdapat dalam cerpen Tanah, kemudian saya mengarahkan setiap wakil dalam kumpulan memadankan jawapan yang disediakan di atas meja guru, dengan petikan yang dilekatkan di papan putih. Nampaknya setiap pelajar dapat memahami setiap aktiviti yang dijalankan dan alhamdullilah objektif tercapai. Pada hari rabu lepas pula, saya telah menukar tempat pengajaran dan pembelajaran di Mobitel, saya telah menggunakan persembahan slaid untuk mengajar topik Hikayat Awang kamaruddin (bab 1). Penukaran tempat ini kelihatan dapat membangkitkan semangat mereka untuk belajar. Tambahan lagi, dengan adanya penyelitan aktiviti seperti yang pernah digunakan sebelum ini, iaitu dengan menggunakan kad manila yang dilakar dalam menyatakan watak dan perwatakan (dalam HAK). Selain itu juga, aktiviti yang berupa kuiz ‘teka siapa saya’ dapat membantu memahami watak dan perwatakan dengan lebih mendalam. Dengan demikian, saya telah mendapat ilham yang baharu bahawa pemilihan tempat bagi pengajaran dan pembelajaran mestilah dinamik iaitu tidak hanya tertumpu pada kelas sahaja semata-mata, tetapi perlulah di tempat-tempat selesa yang lain.

Sabtu, 7 Mac 2009

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 4, pelajar 7P2.

Catatan Log
Pada hari Rabu, 4 Mac 2009, saya telah memasuki kelas 7P2 untuk mengajarkan Kata Tugas. Di awal pengajaran, saya menerangkan beberapa jenis kata tugas dengan contoh-contohnya sekali. Kemudian saya mengarahkan beberapa orang pelajar untuk membina ayat daripada salah satu kata tugas yang telah dipelajari iaitu kata penegas, kata perintah, kata seru dan kata nafi. Secara keseluruhannya pelajar dapat membina ayat dan tahu fungsi kata tugas tersebut. Kemudian latihan dalam kelas telah diberikan iaitu mengisikan tempat-tempat kosong dengan kata tugas yang sesuai.

Refleksi Kendiri.
Pada pengajaran kali ini, pelajar-pelajar dapat memahami isi pelajaran yang telah diajarkan kepada mereka. Walau bagaimanapun, saya perlu berusaha lagi untuk memberi kefahaman setiap isi pelajaran yang disampaikan kepada pelajar saya. Aktivti secara lisan dan bertulis perlu dikekalkan agar pelajar biasa bercakap baku dan menulis dengan ayat yang betul.

CATATAN LOG DAN REFLEKSI KENDIRI PELAJAR 4B

CATATAN LOG DAN REFLEKSI KENDIRI MINGGU 2 PELAJAR 4B

Isnin 2hb Februari, saya memulakan tugas sebagai guru TP di Sekolah Menengah PJN PHAB Kuala Belait. Pada minggu yang pertama saya berada di sekolah tersebut, saya tidak berpeluang untuk membuat pencerapan bagi mata pelajaran sastera dan Bahasa Melayu, hal ini kerana pada minggu tersebut kami belum diberi jadual waktu yang tetap, memandangkan sekolah tersebut pada ketika itu sedang menerima kemasukan kembali bagi menengah 5 yang mengulang.

Pada minggu yang kedua (09, 11 & 12hb Februari), saya memulakan sesi pengajaran bagi mata pelajaran sastera dalam menengah 4B. Pada hari itu saya mengajar HAK (Bab 2) kepada pelajar menengah 4B. Sebelum memulakan pengajaran, saya berkenalan dengan pelajar menengah 4B sebagai sesi suai kenal, memandangkan saya tidak berkesempatan membuat pencerapan pada minggu yang pertama. Memang tidak dinafikan pada hari pertama memasuki dan mengajar kelas tersebut, saya berasa gementar tetapi hal tersebut dapat diatasi dengan kaedah yang dipelajari sewaktu pangajian di UBD. Masalah utama bagi menengah 4B sewaktu mengajarkan HAK ialah mereka kurang berminat dengan teks lama dan kurang memahami jalan cerita tersebut.

Pada 11hb (Rabu), saya mengajar NP Bab 1 bhg 2, pelajar ditanya oleh guru mengenai jalan cerita Bab 1 bhg 2, rata-rata pelajar tidak mengetahui cerita tersebut, hal ini kerana pelajar tidak membaca NP sewaktu berada di rumah. Namun untuk menarik minat pelajar mengikuti pelajaran pada hari tersebut, guru berbincang dengan pelajar dan pelajar berbincang bersama ahli kumpulan yang lain mencari watak-watak, latar masa dan tempat dan peristiwa penting. Kemudian pelajar diarahkan oleh guru untuk mencatat hasil perbincangan pelajar di papan putih. Pelajar juga diberi latihan dalam kelas dan kerja rumah sebagai peneguhan.

Pada 12hb (Khamis), pelajar menduduki Ujian Topikal 1. Saya diarahkan oleh guru kelas untuk menyemak kertas jawapan dan memberi markah hasil ujian tersebut.

PENILAIAN KENDIRI

Setelah menjalankan pengajaran pada 09,11 & 12hb Februari, saya mendapati segelintir pelajar masih kurang berminat terhadap mata pelajaran sastera, malah ada sesetengah pelajar beranggapan bahawa mata pelajaran sangat susah untuk dipelajari. Di samping itu, pelajar lelaki didapati sering bercakap dan menganggu pelajar lain sewaktu guru mengajar. Manakala pelajar perempuan pula, mereka lebih suka duduk dalam satu kumpulan misalnya 2 ke 3 orang dalam 1 kumpulan. Walaubagaimanapun ada juga pelajar bersungguh-sungguh memberi perhatian sewaktu guru memberi penerangan terutama pelajar A & B. Sebagai guru, saya tidak mengamalkan sikap begitu tegas terhadap pelajar 4B, sekali sekala diselitkan dengan jenaka agar suasana pembelajaran lebih ceria dan aktif.

CATATAN LOG DAN REFLEKSI KENDIRI MINGGU KE 3 PELAJAR 4B

Isnin 16, 18 & 19hb Februari, pada minggu yang ketiga, saya mengajar seperti biasa iaitu HAK, NP, dan sajak. Pada minggu ke 3 ini, saya masih menerangkan kepada pelajar seperti menyenaraikan watak-watak, latar masa dan tempat dan peristiwa penting kepada pelajar. Di samping itu pelajar diberikan latihan menjawab soalan konteks di dalam kelas. Manakala dalam pengajaran sajak, guru juga memberikan penerangan kepada pelajar serta memberikan nota sebagai kertas edaran kepada pelajar. Sewaktu berlangsungnya pengajaran sajak, guru mengarahkan beberapa orang pelajar untuk mendeklemasikan sajak “ Kau dan Aku”. Pada pemulaannya pelajar berasa malu untuk mendeklemasikan sajak, namun setelah guru mendeklemasikan sajak tersebut, pelajar mula berminat untuk mencuba. Salah seorang daripada pelajar lelaki & perempuan mempunyai bakat dalam mendeklemasikan sajak. Pelajar juga berbincang bersama guru dalam memberikan maksud sajak “Kau dan Aku”

PENILAIAN KENDIRI

Pada minggu yang ketiga ini, pelajar mula serasi dengan kehadiran saya setelah 2 minggu bersama. Pelajar-pelajar menunjukkan sikap aktif mereka sewaktu guru menyampaikan pengajaran. Pelajar juga sudah mula untuk bertanya mengenai pelajaran yang mereka kurang fahami. Sewaktu perbincangan, saya membahagikan pelajar kepada 3 ke 4 kumpulan untuk memudahkan mereka berbincang. Walaubagaimanapun pelajar juga masih aktif bercakap sewaktu guru menerangkan dan hal ini sedikit menganggu sesi pembelajaran terutama pelajar C,D,E.

CATATAN LOG DAN REFLEKSI KENDIRI MINGGU KE 4 PELAJAR 4B

25&26HB Februari, saya hanya mengajar NP (Bab 1 bhg 4) dan sajak ( Engkau Bagai Dalam Sangkar) pada minggu ke 3. Sewaktu mengajar NP, saya mengarahkan pelajar mencari watak-watak, latar masa dan tempat Bab 1 bhg 4 dan berbincang bersama ahli kumpulan yang lain. Pelajar sudah mula memahami jalan cerita NP setelah guru mengimbas kembali jalan cerita dari bab 1 bhg 2 hinga bab 1 bhg 4. Pelajar juga aktif menulis jawapan di papan putih seperti yang diarahkan oleh guru. Manakala pengajaran sajak “Engkau Bagai dalam Sangkar” agak mudah kerana pelajar mudah memahami maksud sajak tersebut.

PENILAIAN KENDIRI

Pada minggu yang keempat, saya bertambah yakin sewaktu mengajar. Namun dari segi kelemahan, saya masih kurang menguruskan masa sewaktu mengajar. Misalnya terlalu perlahan menyampaikan isi pelajaran, hal ini mungkin disebabkan masa waktu aktiviti terlalu banyak gunakan. Saya dapat merasakan cabaran dan dugaan sewaktu mengendalikan kelas 4B, terutama masalah pelajar lambat menghantar kerja kelas dan kerja rumah, malah ada juga pelajar yang langsung tidak menghantar kerja.

CATATAN LOG DAN REFLEKSI KENDIRI MINGGU KE 5 PELAJAR 4B

2,4 & 5hb Mac, pada minggu yang ke-5, ketika mengajar NP saya mengadakan sesi pembentangan bagi setiap kumpulan. Setiap kumpulan mencari watak, latar masa dan tempat dan peristiwa penting. Setiap kumpulan mempunyai seorang ketua untuk menyampaikan isi pembentangan mereka. Pelajar dibahagikan kepada 3 kumpulan. Saya memberikan kepada setiap kumpulan kertas transparency OHP untuk mencatat jawapan hasil perbincangan setiap kumpulan. Pada 5hb Mac, pelajar menduduki ujian retest 1.

PENILAIAN KENDIRI

Pelajar merasa seronok sewaktu aktiviti pembentangan diadakan. Pelajar merasa yakin sewaktu menyampaikan pembentangan mereka. Namun terdapat juga masalah, misalnya ada pelajar yang malas berkerja sama mencari jawapan ketika sesi perbincangan bersama ahli kumpulan. Pelajar yang pasif mengharapkan pelajar yang aktif ketika membuat kerja. Malah ketika berkumpulan, pelajar yang suka bercakap mengambil kesempatan menganggu pelajar lain. Alhamdulilah pada minggu ke 5 ini, saya merasakan lebih mudah untuk berkerja sama dengan pelajar sewaktu mengadakan aktiviti perbincangan berbanding pada minggu-minggu yang lalu.