Rabu, 6 Mei 2009

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 14 Pelajar A

Catatan Log

Pada hari Selasa bersamaan 28hb April 2009, saya telah mengajarkan tatabahasa iaitu tajuknya ialah perambahan Brunei. Sebelum saya memulakan pengajaran, saya menyediakan beberapa perkataan seperti ‘kikik’, ‘sasaban’, ‘tunggal’, ‘mulut’ dan sebagainya. Kemudian saya menerangkan bahawa setiap perkataan yang saya sediakan itu mempunyai hubungkaitnya dengan perambahan Brunei. Saya memulakan pengajaran saya dengan menerangkan dahulu apakah itu perambahan Brunei dan fungsinya dalam masyarakat Melayu Brunei. Setelah itu saya memberikan nota edaran kepada mereka. Sebagai aktiviti saya mengarahkan mereka sendiri untuk mencari makna perambahan Brunei yang telah saya sediakan dan saya hanya memberi pembayang maksud sahaja. Selepas pelajar dapat mencari makna perambahan Brunei, kemudian saya membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan kecil iaitu tiga hingga empat orang dalam satu kumpulan. Selepas itu saya mengarahkan mereka untuk melakonkan dialog yang mengandungi maksdu perambahan Brunei. Sepanjang pengajaran saya pelajar agak aktif namun ada segelintir pelajar yang tidak memberi tumpuan.

Refleksi Kendiri
Sepanjang pengajaran saya, pelajar dapat mengikuti pengajaran dan objektif pelajaran saya tercapai. Namun semasa saya membahagikan pelajar kepada beberapa kumupulan kecil, terdapat sebilangan pelajar yang tidak memberi perhatian kerana mereka mengambil kesempatan untuk bercerita dengan rakan mereka dalam satu kumpulan yang mereka tentukan sendiri. Oleh itu saya berpendapat pada pengajaran saya akan datang, pembahagian kumpulan mestilah ditentukan oleh saya terlebih dahulu. Pada 30hb April, saya tidak dapat mengajar pelajar saya kerana ada latihan khas yang dibuat khusus untuk pelajar menengah atas 4D yang akan membuat pertandingan pada sebelah petang. Oleh itu saya terpaksa menunda pengajaran saya pada minggu yang akan datang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan