Isnin, 4 Mei 2009

Catatan Log dan Refleksi Kendiri 11, pelajar 4C

Catatan Log

Pada hari Khamis 30 April 2009, saya telah memasuki kelas 4C bagi mengajarkan Hikayat Awang Kamaruddin bab 9. Pada kali ini, pelajar dikehendaki untuk melakonkan jalan cerita dalam bab tersebut. Tugasan yang diberikan kepada pelajar ialah, saya telah mengarahkan pelajar untuk membuat skrip lakonan berdasarkan idea pelajar masing-masing seminggu yang lalu. Dalam aktiviti lakonan tersebut, saya telah memilih 4 orang pelajar untuk melakonkan watak Awang Kamaruddin, Dang Kasuma, Dang Kumala dan seorang pencerita. Lakonan yang dibawakan pada awalnya kurang berjaya kerana pelajar-pelajar berasa malu. Kemudian saya telah mengarahkan pelajar untuk melakonkan lagi sekali. Pada kali ini, saya telah memilih 2 orang pelajar, sementara dua orang pelajar lagi mahu melibatkan diri secara sukarela. Lakonan pusingan kedua ini, pelajar dapat melakonkannya dengan baik. Pelajar tidak berasa kekok ataupun malu, malah dapat mempelbagaikan gaya lakonan mereka. Aktiviti di dalam kelas ialah mengarahkan pelajar untuk menyenaraikan nama-nama watak dan latar tempat. Kemudian mengarahkan pelajar untuk menuliskan sinopsis bab 9 berdasarkan lakonan tadi dan mengarahkan pelajar untuk mencari dialog dan membuat soalan-soalan yang berkaitan dengan dialog yang dipilih. Kesemua aktiviti tadi dibuat secara berkumpulan.

Refleksi Kendiri.

Sepanjang sesi pengajaran berlangsung, pelajar saya mahu bekerjasama dalam menjayakan aktiviti yang dijalankan. Apa yang saya lihat, sesetengah pelajar saya mahu berlakon tetapi masih mempunyai perasaan kurang yakin dan malu. Manakala sesetangah pelajar yang lain berasa seronok apabila aktiviti berlakon dijalankan. Pelajar-pelajar dapat memberikan kerjasama dengan baik. Saya juga melihat bahawa, pelajar-pelajar dapat memamahi jalan cerita dengan lebih baik apabila aktiviti seperti lakonan dibuat. Hal ini adalah kerana mereka dapat membayangkan jalan ceritanya apabila mereka sendiri yang melakonkan babak tersebut. Saya berpendapat aktiviti seperti ini, dapat membantu pelajar untuk memahami jalan cerita dengan lebih jelas lagi. Walau bagaimanapun, saya dapati sesetengah pelajar kurang mahir menjawab soalan dialog terutama sekali soalan mengenai peristiwa sebelum dan selepas. Oleh itu, saya perlu membimbing mereka dan menunjukkan cara-cara menjawab soalan tersebut dengan lebih banyak lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan